Opptaksprøver er ikke en god løsning

Liberale studenter er skeptiske til opptaksprøver til studenter som vipper på grensen.

Elevorganisasjonen (EO), Sosialistisk Ungdom (SU) og Norsk Studentorganisasjon (NSO) har de siste ukene gått i front for nye opptaksregler: Studenter som er på grensen til å komme inn på studiet de har søkt på skal konkurrere om de siste plassene gjennom [intervjuer, opptaksprøver eller motivasjonsbrev](1). Vi er skeptiske til ordningen.

Det er institusjonene, ikke elevene, som må bestemme hvilke prosesser de trenger for å velge ut kvalifiserte søkere. På mange studier er det fullstendig logisk at opptaksprøver kan være en del av søknadsprosessen, som på Musikkhøyskolen. Det er også logisk at intervjuer kan brukes for å vurdere egnethet, som for søkere til lærerutdanningene.

Men på studiene som ikke har like harde tekniske krav til forkunnskaper eller egnethet, hva skal et intervju avdekke? Opptaksystemene skal avklare om søkerne er kvalifiserte, ikke om de er hyggelige. Derfor mener vi at disse obligatorisk pålagte vurderingene av søkerne er dømt til å slå ut skeivt. Det blir heller en bonus for de som er flinke i til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, for eksempel elever med erfaring fra ungdomsorganisasjoner, politikk eller teater.

Det ironiske er at det er Elevorganisasjonen som kommer med disse forslagene, som i flere år har kjempet for gjennomsiktighet og mot trynefaktor. Om ikke karakterene fra videregående lenger er representative for hva elevene kan, er vår oppfordring: Bruk den solide kompetansen deres på videregående opplæring til å gjøre studiespesialiserende mer relevant for veien videre mot høyere utdanning.

Vi mener det finnes andre problemer med opptak til høyere utdanning som bør fikses i første omgang, som for eksempel den merkelige ordningen med at man skal konkurrere med realfagspoeng utenfor realfagsstudiene. Endringer i disse systemene koster langt mindre enn det massive byråkratiet til EO, SU og NSO, som skal dytte de skoleflinke ut, og de sjarmerende inn. Bruk heller pengene på undervisning og oppfølging av studentene.