Ønsker handling:Jonas Nilsen, listeleder i Grønn Liste, mener at UiO også må ta grep om sin miljøstrategi etter klimaavtalen i Paris 2015. Arkivfoto: Hans Dalane-Hval

Paris krever miljøstrategi for UiO

Målet om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader er et vanskelig mål å nå. Det vil innebære at alle deler av samfunnet tar grep og legger om kursen, også Universitetet i Oslo.

12. desember var verdens land samlet i Paris for klimatoppmøte. Da møteleder Laurent Fabius banket gjennom det endelige vedtaket brøt jubelen løs i det enorme konferanselokalet. 196 land var for første gang i historien blitt enige om en bindende klimaavtale for å redusere verdens klimagassutslipp. Det var så stort at selv tolken som skulle oversette fra fransk ble rørt.

Målene man ble enige om var ambisiøse. Tidligere har det vært et etablert mål å begrense den globale temperaturøkningen til 2 grader. Nå skal man jobbe for å begrense den til 1,5 grader.

Et slikt mål, i motsetningen til togradersmålet, vil kunne hindre ekstremvær, tørke, oversvømmelser og enorme lidelser.

Men målet om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader er et vanskelig mål å nå. Det vil innebære at alle deler av samfunnet tar grep og legger om kursen, også Universitetet i Oslo. UiOs nåværende mål om blant annet å redusere energiforbruket med 15 prosent og redusere klimagassutslippene med 20 prosent innen 2020, er rett og slett ikke godt nok.

Les også: [UiO kaster 160 tonn møbler hvert år](1)

Oslo kommune har nettopp vedtatt å redusere sine klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030.

Derfor mener vi i Grønn Liste at UiO, som en foregangsinstitusjon, bør gå inn for å bli en nullutslippsinstitusjon innen 2030. UiO bør gå inn for 100 prosent reduksjon i utslipp.

Det ville vært et realistisk, men samtidig ambisiøst, mål. Et mål som virkelig ville vist at UiO tar på alvor verdens nye klimaavtale og verdens ambisjon om å begrense global oppvarming til 1,5 grader.

UiOs egen miljøstrategi utløp i 2015. Fortsatt er ingen ny strategi på plass. Vi i Grønn Liste krever derfor at UiO umiddelbart utarbeider en ny miljøstrategi i henhold til Paris-avtalen. En miljøstrategi med klare og tydelige mål om å ta universitetet inn i fremtiden som en grønn og bærekraftig institusjon.