160 tonn: Denne uken avslørte Universitas at UiO kaster 160 tonn møbler årlig. Det skaper reaksjoner.

Brukte kontormøbler må få nytt liv

Nesten samtlige av de store norske universitetene og høyskolene tar ikke gjenbruk alvorlig.

Reagerer: Rune Hjalmar Espeland, stipendiat ved Sosialantropologisk institutt, reagerer på at UiO kaster 160 tonn møbler hvert år.

Ved UiO kastes det hvert år over 400 tonn brukt kontormateriell og annet inventar. Ifølge en oversikt fra Grønt UiO brukes lite av dette utstyret på nytt, selv om halvparten av avfallet vurderes som fullt brukbart. Det er på tide å få definere klare mål og strategier for gjenbruk i UiOs miljøstrategi.

Her er saken: [UiO kaster 160 møbler hvert år](1)

Økt gjenbruksgrad ved UiO krever holdningsendring og koordinert innsats på flere plan. Mens eiendomsavdelingen ved Universitetet i Bergen (UiB) har et lager hvor de samler møbler som kan gjenbrukes, legger UiO ned sitt møbellager på Frysja. Nå må man få på plass alternative løsninger for lagring ved UiO for å gjøre det mulig for institutter, sentra og enheter ved UiO å anskaffe seg gjenbrukte møbler heller enn å kjøpe alt nytt.

UiOs ansatte må i større grad innrede kontorene sine med gjenbrukte møbler, og lokale innkjøpsansvarlige og UiOs eiendomsavdeling må legge til rette for gjenbruk. Eiendomsavdelingen ved UiO bør som eiendomsavdelingen UiB kunne samarbeide med frivillige organisasjoner og gründerbedrifter som kan hente det som ikke gjenbrukes, framfor at universitetet destruerer betydelige verdier.

Må ta ansvar: Alf Jensen, konsulent ved sosialantropologisk institutt, mener UiO må resirkulere bedre.

Gjenbruk er ikke bare bærekraftig, men det kan også være lønnsomt. UiO har anslagsvis et møbelbudsjett på over 10 millioner i året. Hvis universitetet erstatter sine samlede innkjøp med gjenbruk av to kontorpulter og to stoler, vil det gi UiO en besparelse på minimum 2 millioner kroner i året.

UiO har mye å lære av eiendomsavdelingen ved UiB, og Oslo kommune som er i gang med å utrede hvordan de kan gi nytt liv til kommunalt inventar og møbler. Vi oppfordrer derfor UiOs eiendomsavdeling til å ta hovedansvaret for å få til en langt mer ambisiøs gjenbruksordning i tråd med UiOs målsetning om å være den dyktigste og mest betydningsfulle aktøren på miljørettet praktisk handling i norsk utdanningssektor’.