Innlegg:

Kunst er ikke en hobby!

Kunstnere har eksistert så lenge man kan huske, og samfunnskritikk har alltid vært til stede gjennom kunst, skriver kunststudent Alva Brosten.

Bjørn Haugstad (H) fra Kunnskapsdepartementet sier i forrige utgave av Universitas at man ikke har en klar definisjon på hva en kunststudent er. Jeg mener det er på høy tid å få dette klargjort, og det er pinlig at dette enda ikke er på det rene.

Dårlig nytt for unge kunstnere fra Kunnskapsdepartementet

Blir Kunstnerstipendet gjeninnført vil det være viktig å ha god kontroll, så ordningen ikke blir misbrukt. Målet bør være bedre kår for kunstnere som utdannes, ikke flere kunststudenter. På Kunsthøgskolen i Oslo kontrolleres vi allerede med opptaksprøver og høye krav gjennom tiden vi er her. Skolen skal utdanne og utvikle nye kunstnere innen ulike felt.

Dette er saken

Dette er både kulturpolitikk og utdanningspolitikk. Dårlig råd går ut over tid og ressurser man trenger for å levere godt på skolen. Kunstnere har eksistert så lenge man kan huske, og samfunnskritikk har alltid vært til stede gjennom kunst.

Det er viktig å anerkjenne kunsten som et profesjonelt yrke, ikke en hobby. Det er på høy tid at det skjer en forståelsesendring over hva kunststudenter driver med.