Fortvilte HF-studenter

Å innføre stemmeplikt er radikalt, men kanskje nødvendig? Alexander John Smith-Hald (t.v.) og Kjartan Hverven spør.

Må vi ha stemmeplikt ved fakultetsstyrevalget?

Det er knapt interesse for valget blant studentene. Dette er ikke et velfungerende studentdemokrati.

Nå er det snart fakultetsstyrevalg ved det Humanistisk Fakultet. Sist gang var valgdeltakelsen elendig. Da stemte 165 av 5600 HF-studenter inn sine tre representanter i fakultetets høyeste organ. Det er knapt interesse for valget blant studentene. Dette ble tydeligere gjennom det fullstendige fraværet av spørsmål til kandidatene i debatten som ble organisert i forkant av valget.

Humanioras pakt med djevelen

Dermed kan studentene som velges inn gjennom denne ordningen, knapt sies å ha studentmassene i ryggen når de tar ordet på styremøter. Alt som kreves for å oppnå tilstrekkelig antall stemmer i et slikt valg er å mønstre 30-40 venner.

Studentenes øverste organ på HF skal være studentutvalget HFSU, men utvalget er i utgangspunktet ikke representert i fakultetsstyret. Studentrepresentantene i fakultetsstyret har heller ingen plikt til å kommunisere med utvalget. Dette er ikke et velfungerende studentdemokrati. Studentenes mulighet til å påvirke fakultetspolitikken er pulverisert. Dagens ordning må reevalueres.

Studentparlamentet er frustrert: Leker vi studentdemokrati?

Å innføre stemmeplikt er radikalt, men kanskje nødvendig? En annen løsning er å bygge opp et nytt fundament for studentdemokratiet på HF. Vi foreslår at man ser mot det Samfunnsvitenskapelige Fakultet. Der HFSUs søsterutvalg består av representanter fra de forskjellige instituttutvalgene, og disse velger i sin tur de tre fakultetsstyrerepresentantene. Studentene ønsker å organisere seg i lokale utvalg på instituttene og strukturen på HF må endres deretter.