HiOA vil ha 2000 flere studenter innen 2018. Hvis det ikke en gang er plass til oss som er her nå, hvor skal de nye studentene gjøres av? Det spør Tina Årikstad Sørensen om.

Vi leser som sild i tønne på HiOA

«Vi tvinges til å sitte på improviserte plasser hvor forholdende ikke er beregnet for å studere», skriver Tina Sørensen i SP-HiOA.

Høgskolen i Oslo og Akershus er en av de største utdanningsinstitusjonene i landet, men med færrest leseplasser per student. Kjære ledelse, dere ønsker å bli et anerkjent universitet både internasjonalt og nasjonalt, men hvor er fokuset på studentmassen?

Problemet er ikke nytt: 18 studenter – én lesesalplass

Dere åpner for flere studieplasser, men ikke for flere leseplasser på HiOA. Prorektor for forskning, Morten Irgens, viser til at det i dag går 18 000 studenter på HiOA og at det innen 2018 vil være 20 000 studenter på institusjonen. Dette er en økning på 2000 studenter i løpet av to år. Hvis det ikke en gang er plass til oss som er her nå, hvor skal de nye studentene gjøres av?

Vi sitter allerede i oppgangen i forelesningssalene, og når vi etterpå skal ut og studere i fred og ro sitter vi fortsatt oppå hverandre i lesesalene. Blir vi tvunget til å sitte som sild i tønner i grupperommene fordi det ikke er nok ledige rom? Ofte må man ty til kantinen for å ha en plass å studere, hvor det er både støy og mas. Jeg ser studenter sitte oppover etasjene i de åpne gangene, hvor luften er ubarmhjertig.

En effektiv student trenger stadig ny tilførsel av oksygen til hjernen for å være våken og velfungerende. Likevel tvinges vi til å sitte på improviserte plasser hvor forholdende ikke er beregnet for å studere. Når det kommer til grupperom og kapasitet til lesesaler for den overflødige studentmassen så er det saga blått.

Kanskje vi kan få fjøsene til veterinærhøgskolen, nå som de skal flyttes til Ås? Vi føler oss allerede som kveg der vi sitter i trappene i forelesningssalene.