Ekskluderende priser:

Legg gjerne ned Chateau Neuf!

Jenny Dahl Bakken mener ølprisene under Oktoberfest vitner om arroganse.

I helga begynte Oktoberfest. Det reklameres for i alle kanaler, både på Facebook, Twitter og Chateau Neufs nettsider. DNS-medlemmer får rabatt, lokker de. Om du tar en kikk på prisene, blir denne rabatten mer avskrekkende enn fristende: Det koster 40 kr for en bong for medlemmer, 45 kroner for ikke-medlemmer. Du trenger to bonger for å få én øl, dvs. at ølen koster 80 kroner for medlemmer og 90 kroner for ikke-medlemmer. Med mindre du vanker i Bogstadveien, får du stort sett øl billigere på alle utesteder i Oslo i dag. Arrogansen virker også å være større enn viljen til å være et inkluderende studentsted, da det du får som argument fra dem som jobber på Neuf er at de kan ta de prisene de vil, folk kommer uansett når det er Oktoberfest.

Til vanlig koster øl 51 kroner for medlemmer og 71 for ikke-medlemmer. Det er bedre, men fremdeles milevis unna Samfunnet Bislett, som selger pils til 40 kroner – til alle, ikke noe krav om medlemskap. Jeg er ikke økonom, men jeg tror ikke du trekker til deg flere studenter ved å tilby øl som koster mer enn på byen.

Såklart, her kan det argumenteres med at Chateau Neuf er et helt hus. Det koster å drifte et hus, og det går da også med underskudd hvert eneste år. Det er et av mange argumenter for å opprette et nytt studenthus, et for alle Oslo-studenter.

Forhåpentligvis vil fokuset der ligge på å skape en felles arena og styrke Oslos studentmiljø, heller enn å tyne mest mulig penger ut av studenter som ikke renner over av penger fra før. Det er det nok av andre som gjør.