Flytteklar: Andreas Slørdahl, formand av Det Norske Studentersamfund, forklarer hvorfor han vil forlate Chateau Neuf.

Derfor flytter vi fra Chateau Neuf

Formand av Det Norske Studentersamfund, Andreas T. Slørdahl, forklarer hvorfor det gamle studenthuset skal forlates.

Det Norske Studentersamfund skal tirsdag 13. oktober avgjøre om vi ønsker å finne oss et nytt tilholdssted på Tullinløkka. Og du bør komme. For dette er ikke bare en avgjørelse på vegne av de som er frivillige på Chateau Neuf. Ei heller de som henger der. Det er også en avgjørelse på vegne av alle de som ikke besøker Chateau Neuf. Og de som ikke kunne tenkt seg å være frivillige der.

Les også: Her kan det nye studenthuset ende opp

Sjøl de som ikke besøker Chateau Neuf kjenner stedet. Du var der i fadderuka eller på Oktoberfest. De som har fått med seg litt mer, kjenner til den vanskelige økonomiske situasjonen. Vi som virkelig har fordypa oss, veit at studentersamfundet aldri over flere år har disponert hele bygningen og hatt god økonomi.

Sjøl de som ikke besøker Chateau Neuf, kjenner stedet. Du var der i fadderuka eller på Oktoberfest

Stemmer vi for å se etter et annet sted, betyr ikke det at vi kommer til å flytte, med mindre vi får noe hensiktsmessig. Det er ikke flytting for flyttingas del. Det er et spørsmål om vi tror DNS, med alle de styrker og svakheter som følger med ei frivillig forening, vil kunne drifte Chateau Neuf tilfredsstillende uten å slutte å være et studenthus, eller om vi tror bygningen har særegenheter ved seg som kan løses bedre av en mindre bygning et annet sted, med en annen utforming.

Jeg tror et felles studenthus i Oslo vil løses bedre ved å ligge nært der de faktisk bor, og der de går for kultur og fest. Da bør det ligge sentrumsnært, og være mer tilpassa aktiviteten studentene driver med. Da bør lokalene være mindre. Det bør være for alle studenter, da bør det ikke ha så klar tilknytning til Blindern.

Jeg håper jeg ser deg på Chateau Neuf på tirsdag 13. oktober.