Diskusjon: Fra debatten om Trigger Warnings under litteraturfestivalen STED. Arkivfoto: Paul Patrick Børhaug

Et forsvar for Trigger Warnings

Masterstudent Rose Fagerheim mener Trigger Warnings har en plass i norske forelesingssaler.

Hjertet er en kraftfull muskel, skriver Frode Grytten. Debatten om «trigger warnings», slik den ble gjengitt i Universitas, vitner om at frykten for sensur og politisk korrekthet har tatt overhånd. Sentralt i debatten står spørsmålet om hva vi skal kreve at andre skal tåle, og når de skal tåle det, når empati og medmenneskelighet burde ha stått i fokus. Det handler om å ha med seg hjertet og hjernen når man formidler kunnskap.

Les mer om trigger warnings: Norske studenter advares mot pensum

Det er en gjennomgående misforståelse at å sette en «trigger warning» på en tekst eller åpne en forelesning ved å snakke om hva man skal si, betyr å sensurere bort det som er vanskelig. Det trenger ikke å være tilfelle, og er det ofte heller ikke. Et eksempel er feministiske debattsider, hvor det står en «trigger warning» over et innlegg, uten at innholdet i teksten er tatt vekk. Intensjonen er ikke å fjerne alt som er vanskelig og sårt, men å formidle det på en skånsom måte som ikke legger sten til byrden. Det kan man overføre til forelesningssalen.

Jeg tok et emne om afrikansk politikk ved et universitet i London. En forelesning skulle ta for seg en borgerkrig, og foreleseren viste en dokumentar som viste vold mot sivile og drap av en tenåringsgutt. Vi fikk en forvarsel, en trigger warning om du vil, og informasjon om når de verste scenene kom. Jeg valgte å se bort da disse scenene ble vist. Jeg fikk samme utbytte av dokumentaren og diskusjonen etterpå som mine medstudenter. Det er det «trigger warnings» handler om: å kunne ta informerte beslutninger basert på hva man tåler og ikke, og samtidig ikke gå glipp av viktig kunnskap. Jeg lærte mye om krig den dagen, men når jeg lukker øynene slipper jeg å se henrettelsen av en ung gutt.

Les også: Dette mener studentene

For hjertet er en kraftfull muskel, og vi bør forvalte både vårt eget og andres på en skånsom måte. Jeg vil ha forelesere som har et hjerte som banker for faget sitt og tar studentens hjerter på alvor. Da kan «trigger warnings» være nyttig å ha med.