For de fleste av oss, er kjønn noe vi tar som en selvfølge: For dem som bytter kjønn, er det noe som ikke stemmer overens med kroppen, skriver Jenny Dahl Bakken

Å tisse i fred betyr mye

Jenny Dahl Bakken vil ikke undervurdere behovet for kjønnsnøytrale toaletter.

I forrige Universitas stod HiOA-student Vegar fram og snakket om behovet for kjønnsnøytrale doer på høyskolen. Vegar ble født som kvinne, i feil kropp, og har derfor blitt mann. Dette byr på en haug med små hverdagsproblemer de fleste ikke tenker over, og en av dem er å finne ut hvilken do du skal gå på.

Les Vegars debattinnlegg her: Kjønnsnøytrale toaletter nå!

For hvor skal du egentlig gå? Skal du gå på guttedoen, der du får rare blikk fordi mange gutter syns du ser ut som en kvinne? Skal du gå på jentedoen, der du får spørsmål om du har gått feil? Skal du gå på handikapdoen, som egentlig er forbeholdt bevegelseshemmede? Mange sier det siste, noe også kommentarene under artikkelen om Vegar viste. Det er stigmatiserende å «forvises» til handikaptoalettet, som om du var handikappet, bare fordi du er transkjønnet. Det gjør ingenting annet enn å understreke din annerledeshet og utenforhet.

I tillegg bidrar det til å minske dokøene, så alle bør vel være fornøyde?

Det eneste Vegar og mange andre transkjønnede studenter ber om er å kunne få gå på do uten stigmatisering. Det betyr ikke at «alle» doer må være kjønnsnøytrale. For mange kvinner er det lite fristende å gå på en «blandet» do når de har mensen, og mange menn vil ikke tisse i et pissoar foran folk av begge kjønn. Å ha ekstra toaletter for folk som er transkjønnede eller har et kjønnsuttrykk som er vanskelig for andre å tolke, bør være en selvfølge. I tillegg bidrar det til å minske dokøene, så alle bør vel være fornøyde?

Les mer om temaet: Kjemper for kjønnsnøytrale toaletter

Det kommer opp mange grumsete holdninger til transkjønnede i debatter som denne. For de fleste av oss, er kjønn noe vi tar som en selvfølge: For dem som bytter kjønn, er det noe som ikke stemmer overens med kroppen. Vi burde berømme Vegar og andre som står fram og tvinger oss til å ta noen runder med våre egne tanker om kjønn. I Norge har vi kommet så langt at transkjønnede kan komme med krav til majoritetssamfunnet om ting som kan gjøre livene deres enklere.

Kjønnsnøytrale doer er en slik ting. Studentparlamentet ved HiOA bør snarest gå inn for å kreve kjønnsnøytale doer ved Norges største høyskole. Her bør du få gjøre noe så banalt som å tisse i fred.