Har du glemt studentene, Raymond?

Eiendomsskatten kan ha uante konsekvenser for studentene i Oslo, mener Venstres ungdomsrepresentant, Julianne Ferskaug.

Arbeiderpartiet mener studentene i Oslo ikke vil bli rammet av en kommunal eiendomsskatt, fordi studentboligene skal bli fritatt fra skatten. Men hva med alle de som leier privat?

Mange studenter i Oslo bor i kollektiv i sentrum, hvor leieprisene allerede er høye. Et typisk studentkollektiv kan være på Majorstuen med 4 soverom, bad, stue og kjøkken. En leilighet som dette er det ingen tvil om at det vil komme eiendomsskatt på, og en ganske høy en også. Å tro at utleier, i godheten av sitt hjerte, vil ta denne regningen selv, og ikke øke husleien, er i beste fall naivt.

Regningen, som på denne typen leilighet fort kan komme opp i tjue tusen i året, vil bli dyttet rett over på studentenes husleie. Raymond Johansen sier at de som eier boligen, har råd til det. Det kan kanskje være. Men har studentene som leier råd til en slik økning i husleie? Venstre ønsker ikke boligskatt, fordi vi syns utleieprisene i Oslo allerede er høye nok.

Les også vår byrådslederduell: Hvem blir din neste byrådsleder?