Omtalen av studentsaker på Det medisinske fakultet

Publisert

Universitas har i flere saker kommet med sterk kritikk mot Det medisinske fakultet basert på utsagn og påstander fra studenter. Fakultetet må selvfølgelig tåle et kritisk blikk på sin virksomhet, og vi har alltid for øye å utvikle og forbedre både vårt regelverk og praksis. Imidlertid forventer vi at et medium som Universitas viser langt større aktsomhet når man omtaler enkeltsaker – særlig fordi fakultetet har svært begrenset mulighet til å kommentere slik saker. Dette er ikke uttrykk for arroganse som Universitas kaller det, men for at vi har en plikt til å håndtere fortrolige opplysninger om studenter på en betryggende måte – uansett hvor feilaktig en sak fremstilles.

I utgaven som utkom 30. oktober blir det, både på førstesiden og i en artikkel inne i avisen, hevdet at fakultetet etterforskes for dokumentfalsk. Dette er feil. Fakultetet ble anmeldt for dokumentfalsk. Fredag 25.oktober, altså fem dager før artikkelen stod på trykk i Universitas, fattet politiet vedtak i saken, og konkluderte med at forholdet er henlagt fordi det ikke antas å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold. Saken ble med andre ord aldri etterforsket slik overskriften i Universitas påstår. Oppslaget i Universitas er derfor et klart brudd mot Vær varsom-plakatens pkt. 4.4. hvor det heter at: Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet.

Studentsaken som Universitas har som sitt hovedoppslag nå sist, har vært behandlet i flere runder i Den sentrale klagenemnd ved UiO (klagenemnda) – senest to uker før Universitas' oppslag hvor klagen om formelle feil ble behandlet. En ny klage skal behandles på nemndas neste møte.

Fakultet har fått medhold i alle klagene i forbindelse med denne saken som til nå har vært vurdert av klagenemnda, noe Universitas unnlater å opplyse om.

Oppslagene i Universitas skaper også et feilaktig inntrykk av at fakultetet ikke tar hensyn til forsinkelser ved sykdom eller foreldrepermisjon. Dette stemmer ikke, og er noe Universitas enkelt kunne ha sjekket ved å lese regelverket for medisinstudiet. I begge sakene som er omtalt har fakultetet strukket seg svært langt.

Sakene som er omtalt er naturligvis vesentlig mer omfattende enn det som er fremkommet i Universitas og inneholder forhold som vi, av hensyn til studentene, ikke vil kommentere. Alle sakens sider er imidlertid fremlagt for klagenemnda som har gitt fakultetet medhold. Dette burde gi Universitas grunn til å vurdere sin vinkling av sakene.