Kvalitet for alle penga

NSO, med Ola M. Rydje i spissen, mener kvaliteten på dagens finansieringssystem i akademia er problematisk når det ikke prioriterer at institusjonene tjener penger på å følge opp studentene i så høy grad at de ikke faller av.

Publisert

Avstanden mellom teori og praksis er like stor for finansieringssystemet som den er mellom taktikk og måloppnåelse for det norske herrelandslaget i fotball

I dag er det lønnsomt for norske universiteter og høyskoler å utdanne så mange som mulig, og de får penger fra statskassa for hvert studiepoeng som blir produsert ved institusjonen. Intensjonen er at gjennomstrømning belønnes og frafall straffes. Dessverre er avstanden mellom teori og praksis like stor for finansieringssystemet som den er mellom taktikk og måloppnåelse for det norske herrelandslaget i fotball.

Finansieringssystemet er i utgangspunktet ikke problematisk når den økonomiske gulroten skulle tilsi at institusjonene tjener penger på å følge opp studentene i så høy grad at de ikke faller av. Kvaliteten burde vektlegges og oppfølgingen være sentral. Systemets uintenderte konsekvens er imidlertid at institusjonene tenker «kvantitet fremfor kvalitet» ettersom det er det de tjener mest penger på.

Jeg er helt enig med det statssekretær Bjørn Haugstad sier til Aftenposten om at «kvaliteten som tilbys [ved universiteter og høyskoler] er for variabel». Haugstads videre uttalelser om at finansieringssystemet i seg selv ikke kan løse alle utfordringer med kvalitet i høyere utdanning gjør oss optimistiske til at Kunnskapsdepartementet vil se på andre sider ved universiteter og høyskolers utdanningstilbud enn de økonomiske rammevilkårene.

For Norsk studentorganisasjon er det derfor viktig at det nå settes i gang et omfattende arbeid fra Kunnskapsdepartementet med å se på hele aspektet ved kvalitet i utdanning. Vi håper at regjeringen snarlig legger frem en stortingsmelding med konkrete målsetninger og føringer for sektorens videre arbeid med heving av kvaliteten på tilbudet til studenter ved norske universiteter og høyskoler.

Powered by Labrador CMS