Vi trenger ikke CV’er, men skapervilje

Elisabeth Weckner mener vi har misforstått hele poenget med å bygge CV. Vi trenger engasjerte unge mennesker som kan bygge framtiden, da er det å snakke stygt om CV-veldet helt bak mål, skriver hun.

Publisert

[I Universitas 2. oktober skriver Vilde Sagstad Imeland om faren for at studenter som engasjerer seg for mye.](1) Jeg blir både urolig og provosert av språkbruket i «CV-veldet». For meg representerer dette en grunnleggende utfordring i vår kultur hvor vi undervurderer mennesker og forsterker fenomen som utbrenthet, alt mot vårt og samfunnets eget beste.

Først må vi slutte å se på unge som lydige marjonetter som skal tilpasset seg næringslivet

Først må vi slutte å se på unge som lydige marionetter som skal tilpasset seg næringslivet. Jeg synes det er synd at vi ikke har større tillit og ambisjoner for vår generasjon. Idag er næringslivet, lik som resten av samfunnet, i raskere endring enn noen gang, og det er vi unge som skal forme morgendagen. Når vi lever i et samfunn med behov for enestående løsninger på globale utfordringer virker det kontraproduktivt og selvmotsigende å forsøke å beskytte studenter fra å engasjere seg.

Jeg tror vi har misforstått hele poenget med å «bygge en bra CV». Hele problemet ligger i at vi snakker om akkurat det. Det er nok liten vits i å «fremstå som en spennende person med brett nettverk» om man ikke er det. Samfunnet etterspør ikke unge folk med prydelige lister av erfaring. Vi trenger drevne unge som ønsker å bidra.

Vi skaper en selvoppfyllende profeti gjennom å snakke om at studentene blir utbrente av frivillig arbeid. Engasjement burde oppmuntres. Å bruke studentlederes avgang som eksempel på risikoen av å engasjere seg er bare latterlig. Unge slutter i verv, men det er ok. Det er greit å mislykkes. Studietiden er en perfekt periode til å forberede unge mennesker på det harde arbeidslivet og framtidens utfordringer. Livet er fullt av press, get used to it.

For alle som drives til å fylle et helt Word-dokument av redsel for å ikke skulle få en jobb i fremtiden, så har jeg et sterkt ønske. Jeg håper de finner det de brenner for, følger sine drømmer og gir jernet for det. Samfunnet trenger ikke fine CV’er, men lederskap, entreprenørskap og skapervilje. Unge mennesker som søker etter det de brenner for og som vil gjøre en forskjell.