KrF vil ha flere kvinnelige forskere

Publisert

Jeg mener det er et overordnet problem at akademia i alt for stor grad er mannsfavoriserende. Kravene som stilles for å lykkes med en akademisk karriere, går dårlig overens med det å skulle kombinere omsorg og karriere.

KIF, Kjønnsbalanse i Forskningen, har kommet med mange forslag til tiltak, og regjeringen har hatt mulighet til å komme med konkrete forslag. Den sjansen benyttet de ikke. KrF har fått meldinger fra unge kvinner i akademia som forteller om manglende tilrettelegging på institusjonene og som etterlyser klarere strategi og vilje til handling. Det er en utfordring at institusjonene ofte har slike gode likestillingsstrategier, men svikter i gjennomføringen og oppfølgingen av disse.

Mangfold blant vitenskapelige ansatte er viktig både fordi det har en påvirkning på hvilke rollemodeller studenter har, og på hvem som styrer kunnskapsutviklingen. En forutsetning for å få nok kvinner inn i vitenskapelige stillinger, er både at det finnes kvinnelige studenter på alle fagområder, og at studenter oppfordres til å velges en akademisk karriere. Tiltak som kjønnspoeng kan vurderes der det over lengre tid er problemer med å rekruttere et underrepresentert kjønn.

Flere har påpekt at kvinner tar større ansvar for undervisningsaktiviteten ved institusjonene. Dette har den konsekvens at de ikke får brukt like mye tid som menn på forskningsaktiviteter. Og når vi vet at det er forskningsaktivitet, og ikke undervisning, som formelt ligger til grunn for vurderingen av hvor faglig kompetent en person er, vil det bidra til at kjønnsubalansen forsterkes.

Sveits har utformet «120%-modellen», der intensjonen er at den skal bidra til mer fleksibel karriereplanlegging for målgruppen og forhindre at forskningsaktiviteter blir forsinket eller ikke avsluttet. KrF har i forskningsmeldingen tatt til ordet for et lignende tiltak i Norge. Dette vil kunne gjøre det lettere å beholde forskere i småbarnsfasen, og dermed kunne ha en god effekt på kvinneprofilen. Det trenger akademia, og det trenger Norge.

Innlegget er noe forkortet.