Oslo Freedom Forum misbruker UiOs navn

Publisert

Den 15. mai i år ble det arrangert prisutdelingen «Dictator of the Year» på Universitetsplassen. Ifølge nettsida til arrangementet er prisen ment for å være et supplement til fredsprisen og utdelt av «the student community of Oslo University». Studentorganisasjonene på Blindern som støtter denne erklæringen er imidlertid uenige i at denne prisutdelingen blir organisert av hele studentsamfunnet eller at den skal gjennomføres på Universitetsplassen. Vi viser også til at på nettsida til arrangementet er kontaktpersonene oppnevnt som medlemmer av Senter for Utvikling og Miljø (SUM) og Universitetet.

Imidlertid er verken Universitetet eller SUM involvert i prisutdelingen. Vi ser dette som en utnyttelse av Universitetets navn for å legitimere premien som er organisert av enkelte personer med tilknytting til Oslo Freedom Forum (OFF). Vi ser dette som et ledd i legitimeringsstrategien OFF bruker for å etablere seg i fredsprisbyen.

Hvorfor er vi skeptiske til OFF og deres virksomhet på UiO? Oslo Freedom Forum er et årlig arrangement, med Human Rights Foundation og Civita i spissen. OFF har de siste årene forsøkt å etablere seg i Oslo som et forum for menneskerettighetsaktivister. Imidlertid har forumet møtt sterk kritikk fra sivilsamfunnet og politiske partier i Norge.

Mye av kritikken skyldes OFFs manipulasjon av menneskerettighetssaker for politiske formål. De har hatt en veldig selektiv vinkling og invitert gjester som passer til deres politiske profil. De har blandet ordentlige menneskerettighetsforkjempere med aktivister involvert i militærkupper i Latin-Amerika. Mye av dette skyldes at Human Right Fundation har vært i spissen for arrangementet.

Human Rights Fundation (HRF) er en USA-basert gruppe som tar for seg menneskerettighetsbrudd, med spesielt fokus på Latin-Amerika. Hvis man følger Human Right Foundations linjer, ender man opp med et snevert syn på menneskerettighetsbrudd i Latin-Amerika. Da er det fort gjort å overse overgrep og trakassering mot protesterende studenter i Chile, Colombia og Mexico eller at den tidligere diktator i Guatemala ble dømt for folkemord for noen uker siden. Med Oslo Freedom Forum har Human Rights Foundation fått en arena hvor de fritt kan definere hvem som er menneskerettighetshelter og -skurker.

Vi ønsker ikke at Universitetsplassen og UiOs navn blir misbrukt av OFF og HRF for å legitimere sin virksomhet i Oslo. Prisen «Dictator of the Year» er organisert av enkelte mennesker som jobber og studerer ved UiO men er ikke representative for studentsamfunnet i sin helhet. Det har aldri blitt diskutert om prisutdelingen i studentorganene og heller ikke hvorfor dette burde bli gjort i samarbeid med en så kontroversiell organisasjon som OFF.

Dessuten er det manglende åpenhet om hva dette samarbeidet innebærer og hvilken rolle OFF spiller i prisutdelingen. Så lenge prisen blir utdelt i samarbeid med OFF ønsker vi ikke at dette arrangementet blir gjennomført på noen av Universitetets plasser eller anlegg.