Investér i framtiden – sats på utdanning

Arbeiderpartiet bør bruke helgens landsmøte til å programfeste en reell satsning på utdanning i kommende stortingsperiode, mener NSOs Nils Magne Killingberg.

Publisert

Til helgen holder Arbeiderpartiet landsmøte. Møtet føyer seg inn i rekken over vårens landsmøter som vil stake ut kursen for de neste fire årene. Hva skal så være fokus for den kommende perioden? Jeg mener hovedfokuset bør være utdanning og forskning.

Skal velstanden opprettholdes i en framtid hvor oljen vil ta slutt, er utdanning, forskning og innovasjon helt essensielt.

Høyere utdanning og forskning ligger midt i kjernen av det Arbeiderpartiet bør være opptatt av. Det er gjennom utdanning, forskning og innovasjon Norges fremtid skapes. Mens resten av Europa er preget av økonomisk krise er vi i Norge prisgitt historisk god velstand og gjennom dette historisk gode velferdsordninger. Skal den samme velstanden opprettholdes i en framtid hvor oljen etter hvert vil ta slutt, er utdanning, forskning og innovasjon helt essensielt. NSO har følgende forslag til hvordan Arbeiderpartiet bør satse på utdanning den neste perioden:

For det første må man satse på studenter. Alle studenter skal ha like muligheter til å delta i høyere utdanning. Den største delen av studentenes utgifter går til bolig. Det mest målrettede man kan gjøre for å sikre at økonomi ikke begrenser muligheten til å delta i høyere utdanning er derfor å bygge studentboliger. NSO mener takten må tredobles til 3000 boliger i året, statstilskuddet til studentboliger må også økes til 50 prosent. Med på kjøpet får man god boligpolitikk da studentboligene har en prisregulerende effekt og letter trykket i et svært presset boligmarked. NSO mener studentboliger har blitt så viktig at helgens landsmøte løftet det fram som den viktigste saken vi skal jobbe for det neste året. Studentboligbygging er og bør være en av de viktigste sakene for Arbeiderpartiet også, men for at politikken skal være troverdig må den konkretiseres i partiprogrammet.

For det andre er det nå prekært at det satses på bygningsmassen til universiteter og høgskoler . For at studenter skal få mest mulig faglig utbytte av sin studietid må forholdene ligge til rette for et godt læringsmiljø. Dessverre legger dagens bygningsmasse en stor demper på dette. Et vedlikeholdsetterslep på titalls milliarder kombinert med at studentveksten ikke har blitt fulgt opp med en tilstrekkelig satsing på nybygg gjør dagens situasjon ekstra prekær. Det må derfor satses tungt på infrastruktur i den kommende stortingsperioden.

For det tredje må Stortinget og regjeringen ta mer strategisk grep om høyere utdanning. Regjeringen leverte på slutten av sin periode en svært god forskningsmelding som tok innover seg koblingen mellom forskning og utdanning. Et av tiltakene regjeringen kom med var langtidsplaner for forskning og utdanning. NSO mener slike langtidsplaner bør følges av sykliske stortingsmeldinger om utdanning slik man i dag har på forskning. Meldingen bør ta for seg organisering og dimensjonering, finansiering og virkemidler for studiekvalitet.

Gjennom høyere utdanning skapes arbeidsplasser. Den gir mulighet for sosial mobilitet og øker menneskers livskvalitet. Høyere utdanning bør derfor være Arbeiderpartiets hovedprioritet de neste årene. Jeg vil med dette utfordre Arbeiderpartiet til å vedta politikk som viser en vilje og ambisjon til å satse på høyere utdanning og ønske dere lykke til på helgens landsmøte.