Sende realistene ut av landet, FrP?

Publisert

Himanshu Gulati er på dypt hav når han fisker etter realister. Løsninga hans er å kaste inn årene heller enn å stake ut en ny kurs.

Petroleumsfunnene i Nordsjøen har i tillegg til rene oljeinntekter ført til at det har blitt satset godt på realfagsmiljøer i Norge. Ingeniører, geofysikere og kjemikere i toppklasse har sørget for at vi selv har kunnet ta hånd om våre naturressurser. Mange av disse miljøene vil være av stor betydning også på vei ut av oljealderen, blant annet gjennom at kunnskapen overføres og benyttes i satsning på fornybar miljøvennlig energi. Kort sagt har Norge fagmiljøer i verdensklasse.

Allikevel sliter vi med å rekruttere studenter til realfagene. Dette starter på barne- og ungdomskolenivå der det er vanskelig å finne lærere med spisskompetanse innen realfag. Mangel på oppfølging og tilpassing gjør at mange elever ikke motiveres til realfag og for få velger å ta fordypning i disse på videregående. Vi burde bli flinkere til å dyrke fram realisttalenter gjennom å motivere dem med kunnskap, gode lærere og faglige forbilder.

Dette vil ikke løses ved å sende realfagstalenter til Harvard og Cambridge. Dette er dyre investeringer med dårlig avkastning. Det er nemlig ikke gitt at en student som tar hele graden i utlandet returnerer for å jobbe i Norge. Mange realfagstudenter blir tilbudt jobb mens de fortsatt er under utdanning, også i USA og Storbritannia. Mer bekymringsverdig er det at vi risikerer å strupe våre egne fagmiljøer. Flinke studenter som kunne fungert som gode forbilder, blir usynlige. Studiene kan miste status her hjemme fordi kun «B-laget» er igjen.

Det er her hjemme vi må satse, og det må skje der potensialet ligger, nemlig i klasserommene. Vi må tørre å dyrke fram lærere med spisskompetanse innen realfag, samtidig som vi må synliggjøre realfagsmiljøer i skolen. Slik kan elevene se det praktiske potensialet som ligger i den teoretiske fysikkboka.

Gulati vil kjøpe dyr kveite, vi foreslår at vi heller går til innkjøp av gode fiskestenger.