Send de beste til eliteuniversiteter

Det vil være en god investering å fullfinansiere studieplasser i utlandet for de beste realfagsstudentene, mener Fremskrittspartiets Himanshu Gulati.

Publisert

I dag mangler Norge cirka 16 000 ingeniører. Mangelen har økt kraftig under den rødgrønne regjeringen, og kun litt over 3000 personer fullførte teknologi- eller ingeniørutdanning i 2011, lavere enn når regjeringen tok over.

Mangelen på høykompetente ingeniører er et stort problem for Norge. Vi er avhengig av høykompetente individer for å fortsette olje- og gasseventyret, men kanskje like viktig, for å ha noe å leve av etter oljealderen. Skal velstanden vår bestå, trenger vi personer med kompetanse og kunnskap innen viktige områder. Regjeringens handlingslammelse på feltet er derfor problematisk.

Må dyrke talentene

Fremskrittspartiet mener Norge må ha verdensledende stipendordninger og insentiver for realfagsstudenter og ingeniører om vi skal fortsette den store verdiskapningen i fremtiden. I vårt forslag til nytt partiprogram går derfor FrP inn for å fullfinansiere studieplasser på flere av verdens toppuniversiteter, slik som IVY-league universiteter, for noen titalls eller hundretalls av våre beste realfagsstudenter hvert år. FrP mener vi trenger en politikk hvor vi dyrker våre talenter, og hvor vi gir studenter insentiver og motiverer dem til å stå på og bli de beste innenfor sine felt. Vi ønsker derfor å gi disse studentene muligheten til å kjempe om fullfinansierte studieplasser på Harvard, Oxford og andre toppuniversiteter over hele verden.

Dette vil være en svært god investering for oss som nasjon. Vi må dyrke talentene innenfor realfag i Norge, spesielt ingeniørfeltet. Vi er derfor nødt til å ha verdens beste realfags- og ingeniørstipender om vi som et høykostland skal ha noe å leve av etter oljen, og vi må derfor belønne og dytte frem våre beste realfagsstudenter. Vi ønsker også at gjennomført doktorgrad skal innebære at studielån blir ettergitt.

Mange stiller spørsmålet ved kostnadene ved å kjøpe plasser i utlandet, noe som er helt legitimt. Det finnes derimot flere selvstendige argumenter for en slik ordning, og det store spørsmålet er derfor om de andre partiene mener at det trengs å satse mer på høyere utdanning.

Kostnadseffektivt

Studieplasser i Norge er dyre, noe som gjør at forsjellen mellom Norge og utland ofte ikke er stor. Flere steder er studieplasser billigere i utlandet enn i Norge. Blant annet har Dagsavisen skrevet om at en seksårig studieplass på et profesjonsstudium i odontologi koster nærmere 1,9 millioner kroner i Norge. I utlandet koster den samme studieplassen staten i underkant av 250.000 kroner.

Norge vil de neste årene få flere titalls tusen flere studenter. Vi blir bare flere og flere studenter, og å bygge nye studentplasser koster mye penger, spesielt med ganske full kapasiet på eksisterende universiteter. Selv om pengene bevilges, kan det ta lang tid før plassene er klare dersom nye bygg må bygges. Å fullfinansiere plasser for norske studenter i utlandet kan dermed være billigere, men kanskje viktigere, det gir flere plasser langt fortere. Om vi sender 100 norske studenter til utlandet, avtar presset på studentplasser i Norge ved at 100 personer får plasser på norske studier som de ellers ikke ville fått.

Fremskrittspartiet mener at norske studenter bør gis insentiver til å jobbe hardt og for å satse på toppnivå innenfor viktige studieretninger. Vi ønsker derfor handlingsfulle tiltak, og foreslår at våre beste realfagsstudenter får økt mulighet til å ta utdanninger på Harvard, Oxford og andre av verdens toppuniversiteter.