HF og SV på godt og vondt

Publisert

Det ble satt fokus på mange kritikkverdige forhold ved samfunnsfag og humaniora i forrige utgave av Universitas. Vi i Samfunnsviterlista (SVL) ønsker å nyansere og har en rekke forslag til forbedringer.

Det er feil og inkonsekvent av Universitas å lage et problem av at studenttallet på HF og SV er redusert med over 25 prosent siden 2005. Vi i SVL mener at antallet studenter bør reduseres enda mer, fordi færre studenter per vitenskapelige ansatte gir tettere oppfølging. I dag minner ofte HF og SV om masseproduksjonsenheter, der kvalitet går på bekostning av kvantitet.

Mange fagmiljø ved HF og SV kan styrkes ved å heve ambisjonsnivået og åpne opp lukket og innadvendt rekrutteringspolitikk. Så langt er viljen til å endre på forholdene fraværende. Det oppstår et unikt mulighetsvindu til å skape endring når eldrebølgen slår inn og et stort antall vitenskapelig ansatte skal erstattes. Da blir det spesielt viktig at instituttene rekrutterer bredere, gjerne fra utlandet. Det er empirisk forankret at internasjonalisering leder til nye perspektiver og muligheter og bedre studie- og forskningskvalitet.

Det er høyst problematisk at nesten halvparten av alle studenter i humaniora og samfunnsfag føler seg lite attraktive for arbeidslivet. Statistikk fra NIFU-STEP viser at de aller fleste er i relevant arbeid etter ca et halvt år, men det er ingen tvil om at mange studier ved HF og SV sliter med arbeidslivsrelevansen. Det er viktig at kunnskapen og verdiene vi tilegner oss er anvendelige også utenfor akademia. Universitetet bør ikke bare gi oss teoretisk kunnskap, men også praktiske ferdigheter som evne til å samarbeide, arbeide produktivt i team, tenke resultat- og løsningsorientert og ha god virksomhetsforståelse.

SVL tok initiativet til en arbeidsgruppe som ser på hvordan studier ved HF og SV kan øke arbeidslivsrelevansen. Vi jobber også for mer seminarundervisning og at internships bør kunne bli en integrert del av graden, f. eks. som et 10 poengs emne med relevant praksis to dager i uken ett semester.

Samfunnsviterlista sitter på mange ideer til hvordan UiO kan bli et bedre universitet og håper flere vil engasjere seg og støtte innsatsen vår.