Teori i praksis

Publisert

Hans J. Skjong skrev i «Ungdommens dumskap» (Universitas 19.09) at det uteksamineres for mange HumSam-studenter i forhold til arbeidslivets behov og antyder at vi i Samfunnsviterlista (SVL) vil protestere mot viktige endringer. Dette er feil.

Statistikk fra NIFU-STEP viser at etter ca et halvt år er de aller fleste i relevant arbeid. Problemet ligger heller i at studier på SV og særlig HF sliter med arbeidslivsrelevansen. Studentene tar i liten grad i bruk kunnskapen fra studiet når de går ut i arbeid. Vi i SVL har to konkrete forslag til hvordan situasjonen kan bedres.

For det første, UiO og andre bør redusere antallet studieplasser innen mange samfunnsfag og humaniora. Med færre studenter per vitenskapelige ansatte blir det tettere oppfølging. I dag minner SV og HF mest om masseproduksjonsenheter, der kvalitet går på bekostning av kvantitet.

For det andre, SV og HF sine studieprogram bør fokusere mer på arbeidslivsrelevans. Nylig publiserte NSO – Norsk Studentorganisasjon – rapporten «Attraktiv for arbeidslivet?». Den ser på norske studenter i samfunnsfag og humaniora sin oppfatning av egen attraktivitet og studentenes forhold til arbeidslivet. Her kommer det frem at hele 46 % oppfatter seg selv som lite attraktive for arbeidslivet. Hver fjerde student er usikker eller mener de ikke tilegner seg relevant kompetanse. UiO kommer bra ut når det gjelder teoretiske ferdigheter, men vi skiller oss kraftig ut fra de andre universitetene når det gjelder praktiske ferdigheter. Ferdighetene med største negative avvik, sammenlignet med gjennomsnittet, er evne til å samarbeide, evne til å arbeide produktivt i team, tenke resultat- og løsningsorientert og ha god virksomhetsforståelse.

Dette kan vi gjøre noe med. SVL har tatt initiativ til at Studentparlamentet og UiO bør arbeide for praksisemner / internships på SV og HF. Ideen er i startfasen, men vi ser for oss et opplegg med ulønnet praksis to dager i uken ett semester i en relevant organisasjon, organisert som et 10 poengs emne. En samfunnsviter kan f. eks. jobbe for departement eller interesseorganisasjon, en historiker for museum eller forskningsinstitusjon, en samfunnsøkonom for bank eller annen bedrift. Tiltak er sårt tiltrengt på utdanninger som preges av et enormt gap mellom anvendt teori og praksis. Vi inviterer til debatt og ser frem til andre forslag om hvordan arbeidslivsrelevansen kan styrkes. I praksis.

Powered by Labrador CMS