Vil bli universitet: – Universitetsambisjonen er ikke et symptom på mindreverdighetskompleks, skriver ledelsen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Arkivfoto: Universitas

Ny viten og ny praksis

Vi blir et universitet med en annen profil enn de klassiske breddeuniversitetene og de nye universitetene.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er Norges tredje største utdanningsinstitusjon målt etter antall studenter. Bare UiO og NTNU er større. Det kreves fem mastergradsutdanninger og fire doktorgradsutdanninger for å bli et universitet. Vi har om lag 30 mastergradsutdanninger, og før helgen akkrediterte styret i NOKUT vårt femte doktorgradsstudium.

Styret ved HiOA vedtok for få uker siden ny strategisk plan, Strategi 2020 med visjonen «Ny viten, ny praksis». Kvalitet og relevans er sterkt vektlagt. Høgskolens hovedprofil skal videreføres og styrkes. Profesjonsutdanninger og profesjonsrelevant forskning tett på praksisfeltet, som bidrar til framtidig velferd og verdiskaping skal kjennetegne vår aktivitet. Vi vil prioritere framtidig vekst i utdanningskapasiteten innenfor områder som særlig vil mangle kvalifisert arbeidskraft i de neste 10-20 årene; økonomi og ledelse, helse- og sosialtjenester, barnehage, skole og ingeniørfag.

Strategi 2020 bør være interessant lesning for alle som er glødende opptatt av høyere utdannings- og forskningspolitikk. Med utgangspunkt i etablert kunnskap og tradisjon, utvikler vi ny viten som skal bidra til å videreutvikle og etablere ny praksis. Vi utdanner til yrker som fysioterapeut, yrkesfaglærer, byggingeniør, sosionom og siviløkonom. Som den eneste i Norge tilbyr vi helhetlige løp for de som eksempelvis ønsker å utdanne seg til å bli sosionom (bachelor), og som vil spesialisere seg videre gjennom master og doktorgrad (sosialt arbeid og sosial politikk). Vi forsker på konkrete problemstillinger i, om og for praksisfeltet.

Dette er eksempler på det vi mener med å utvikle helhetlige utdanningsløp. Sterke forskningsmiljøer som kommer studentene til gode gjennom forskningsbasert utdanning, skal sammen med god samhandling med praksisfeltene, gjøre at vi utvikler og utveksler relevant kunnskap.

Så hvorfor ønsker vi å bli universitet? Universitetsambisjonen gjør at vi hver dag, i alt vi gjør, har fokus på kvalitet i alle ledd. I utdanning, forskning og utviklingsarbeid, i innovasjon, formidling, og administrasjon. Vi søker om endring av institusjonskategori når vi mener at vi kvalitetsmessig er på det nivået vi bør være for å bli og være et godt universitet. Det skal ikke gå på bekostning av vår praksisnærhet. Derfor blir vi et universitet med en annen profil enn de klassiske breddeuniversitetene og de nye universitetene.

Universitetsambisjonen er ikke et symptom på mindreverdighetskompleks slik Studentparlamentslederen skriver i sin kronikk i denne avisen 12. august. Universitetsstatus gir større faglig autonomi, det vi si at vi selv kan etablere mastergrads- og doktorgradsutdanninger. Universitetsstatus gir høyere anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt og gjør oss til en mer attraktiv samarbeidspartner innenfor utdannings- og forskningssamarbeid.

Studentparlamentet deler våre ønsker om det beste for HiOA.

Studentparlamentet deler våre ønsker om det beste for HiOA. Vi er glade for at parlamentet ønsker og vil bidra i realiseringen av Strategi 2020. Vi forstår at studentene er bekymret for økonomien. Våre ambisjoner vil kreve prioriteringer og effektiv ressursbruk. Men sannsynligvis vil det også bidra til at vi øker våre eksterne inntekter gjennom økt forskningsaktivitet og samarbeid nasjonalt og internasjonalt.

Strategi 2020 viser veien videre. Den skal vi gå sammen med studentene. Målet er god kvalitet og relevans i utdanning og forskning, tett på praksis. Alt i tråd med vår nye visjon: Ny viten, ny praksis.