Solid oppfølging på SV-fakultetet

Publisert

Det samfunnsvitenskapelige fakultet setter pris på engasjerte studenter som ønsker det beste for sine medstudenter. Det er derfor synd at Espen Wilberg og Knut Ulsrud har oppfattet vårt ønske om dialog og utstrakte hånd som en kald skulder.

ForVei er et bra tiltak, og vi har mye å lære av det. Men de tiltakene Det samfunnsvitenskapelige fakultet har startet for førsteårsstudentene er heldigvis ikke et dårligere alternativ, slik Wilberg og Ulsrud hevder i sitt leserinnlegg 14. mars. Vi tilbyr blant annet nye studenter en erfaren student som fadder hele det første semesteret. Studentene får opplæring i studieteknikk. Alle studenter får en gruppesamling med studiekonsulent og Karrieresenteret i løpet av første studieår. På sikt vil også alle studentene få mentorsamlinger med en vitenskapelig ansatt. I tillegg får alle nye studenter ved fakultetet tilbud om en veiledningssamtale med sin studiekonsulent.

At veiledningssamtalen ikke tar opp studiemestring eller sosial trivsel medfører ikke riktighet. Samtalen fokuserer på hvordan studenten har det på sitt studieprogram og i sitt miljø, både faglig og sosialt. Begge disse temaene følges opp videre om studenten har noen tilbakemeldinger, enten av studiekonsulenten eller av andre enheter tilknyttet Universitetet, f.eks Studentrådgivningen. Vi har fokus på at fakultetets veiledere skal ha den grunnleggende kompetansen som trengs for å gjennomføre denne typen veiledninger, samt få jevnlig kompetanseheving. Dette gjøres blant annet gjennom et eget studieveilederforum.

Vi er enige med Wilberg og Ulsrud i at det er viktig å innføre tiltak som bedrer studentenes hverdag, og vi tilbyr derfor et omfattende opplegg for alle våre nye studenter. Studentene som velger å benytte seg av dette, kan være trygge på at studieveilederne de møter har den kompetansen som kreves for å ha en viktig rolle i dette opplegget. Det burde med andre ord ikke være mangel på gulrøtter på fakultetet.