Dobbel betaling for enkel kunnskap?

Prisen for å bli opplyst er 1,43 kroner per side.

Hjemmesnekrede artikkelsamlinger, såkalte kompendier, er ofte et nytt bekjentskap for ferske studenter på Blindern. På forelesning får man høre at mye av kunnskapen man skal tilegne seg i faget kun er tilgjengelig gjennom kompendieutsalget, en mørk avkrok i kjelleren på Akademika. Artiklene er ellers «umulige å få tak i», «gått ut av trykk» eller i høyden «vanskelig tilgjengelige». Som for annen esoterisk kunnskap er kompendiene ikke billige, etter siste prisøkning er prisen for å bli opplyst 1,43 kroner per side.

Etter hvert som en blir en dreven student lærer man å unngå dette pengesluket. Nøklene heter BIBSYS og Primo, her ligger svært mange av artiklene tilgjengelig elektronisk. Universitetet har betalt for elektronisk tilgang til «millioner» av artikler, i følge sine egne hjemmesider. I de fleste tilfeller kan man her få artiklene man trenger, helt gratis. Den ene artikkelen eller bokkapittelet som mangler finnes sannsynligvis på biblioteket, og kan kopieres dobbeltsidig for en brøkdel av prisen.

Som eksempel kan vi vise til to fag vi tar dette semesteret, på SV og Juridisk Fakultet. Kompendiet til SOSANT 2530 inneholder fem artikler til 270 kroner. Fire av disse er gratis tilgjengelig via BIBSYS, den femte er et bokkapittel som kan kopieres. For JUS 5630 er fem av åtte artikler åpent tilgjengelig på internett, resten ligger på BIBSYS eller kan kopieres på biblioteket. På juss er man åpne om dette, og linker til artiklene på emnesiden. Ikke så på SV, her må man finne ut av dette selv.

Det er vanskelig å se hvorfor Universitetet fortsetter denne praksisen. Kompendiene selges visstnok til selvkost, men da regnes vederlag til Kopinor med i prisen. Kjøp av kompendier blir da ofte en dobbel betaling for innholdet, først betaler Universitetet for elektronisk tilgang, deretter betaler studenten for kompendiet. Vi vil derfor oppfordre Universitetet til å bli bedre på å informere om denne muligheten, nye studenter har nok kostnader uten å måtte betale dobbelt.