Trussel mot utdanningskvaliteten?

Publisert

Fagerbergutvalget overleverte sin rapport mandag 2. mai. Utvalgets oppdrag har vært å se på hvorvidt det er samsvar mellom ressursene som puttes inn i forskningen og resultatene som kommer ut, samt på mulighetene for økt samfunnsnytte av forskningen.

«Høy kvalitet på forskningen ved universiteter og høyskoler er gjensidig avhengig av høy kvalitet i utdanningene.»

Utvalget retter blant annet oppmerksomhet mot forskningstid som ressurs, og tar til orde for å tildele forskningstid basert på resultater. NSO er bekymret for hvilken effekt dette vil ha for undervisningen. Høy kvalitet på forskningen ved universiteter og høyskoler er gjensidig avhengig av høy kvalitet i utdanningene. For å sikre god forskningsbasert undervisning, er det viktig at de mest aktive forskerne også formidler sitt arbeid til studentene. Dersom aktive forskere skal belønnes med utvidet forskningstid, kan det føre til at de beste og mest aktive forskerne kan «forske seg fri» fra undervisningen. Studentorganisasjonene har lenge villet begrepene «forskningsfri» og «undervisningsplikt» til livs, men Fagerbergutvalget underbygger dessverre motsetningen mellom forskning og undervisning.

Et annet av utvalgets forslag er å utvikle et norsk forskningsbarometer som særlig vektlegger forholdet mellom resultater og ressurser i forskning. Det er ikke første gang at forskningen står i søkelyset, mens utdanning kommer i skyggen. Utdanning blir dessverre ofte nedprioritert, både på institusjonene og nasjonalt. Når får vi se et forslag om et utdanningsbarometer etter at et ekspertutvalg på utdanning har lagt frem sin rapport?

Studenters kontakt med aktive, dyktige forskere er avgjørende både for studentenes faglige utvikling og for fremtidig rekruttering til forskning. Vi er spente på hvordan Tora Aasland vil følge opp utvalgets rapport i den kommende forskningsmeldingen som skal utarbeides. Vi håper Statsråden tar hensyn til utdanningsinstitusjonenes sammensatte oppdrag, og sikrer at forskningssystemet vårt også ivaretar studentenes krav på forskningsbasert utdanning.

Les også Magnus Lysbergs kommentar på side 2. Fortsett debatten på Universitas.no.

Powered by Labrador CMS