Læreryrkets omdømme

Publisert

I løpet av 2010 har Universitas hatt flere kritiske debattinnlegg og redaksjonelle oppslag om Lektorprogrammet og praktisk pedagogisk utdanning (PPU). I det siste nummeret fortsetter kritikken av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) – denne gangen får vi også gjennomgå på lederplass. Dessverre har debatten i for liten grad ivaretatt behovet for konkrete forslag til forbedringer av den faglige kvaliteten og innholdet i lærerutdanningen. De fleste lærerutdanninger, nasjonalt og internasjonalt, strever med å skape god nok sammenheng mellom studiets ulike deler: Fag, pedagogikk og praksis. Slik er det også ved Universitetet i Oslo (UiO). Men det er mange som arbeider med disse utfordringene – både lærere, administrasjon og studenter. Målet er å lage en så god lærerutdanning som overhodet mulig slik at våre studenter blir satt i stand til å møte det viktige og krevende læreryrket.

For ett år siden leverte lektorstudentenes programutvalg en rapport om PPU i lektorprogrammet – med forslag til forbedringstiltak. Studentene ble øyeblikkelig invitert til personalseminar med hele staben på ILS. Rapporten ble presentert av studentene på en glimrende måte, og siden har det vært arbeidet systematisk ved ILS for å gjøre studiet bedre. Studentene har hele tiden vært konstruktivt med i prosessen. I slutten av januar la en komité, med studentrepresentanter, fram en plan for en ny modell for PPU ved UiO. Denne modellen er temastrukturert og skal føre til en bedre kobling mellom teori og praksis – slik det skal være i profesjonsstudier. I reportasjene i Universitas kan man få inntrykke av at ILS verken er interessert i endringer eller tar hensyn til konstruktiv kritikk. Dette er ikke riktig.

«vi har alle et ansvar for å bidra positivt til en god lærerutdanning og styrke omdømmet til læreryrket.»

2011 er studiekvalitetsåret ved UiO, og lærerutdanningen er særlig nevnt. I det videre arbeidet er det derfor viktig å huske at vi alle har ansvar for å bidra positivt til en god lærerutdanning og styrke omdømmet til læreryrket.

Powered by Labrador CMS