– Likestillingskampen må fortsette!

Publisert

En av mytene vi i Norge liker aller best, er den om at vi er best i verden på likestilling. Vi har jo hatt kvinnelig statsminister, en rekke profilerte kvinnelige politikere, og her på Universitetet i Oslo har vi til og med hatt kvinnelig rektor. Dette er hyggelige myter, ikke minst fordi de impliserer at vi ikke trenger å gjøre noe mer. Vi er jo best. Men virkeligheten stemmer ikke overens med likestillingsglansbildet, og slett ikke på Universitetet.

Norge har i tillegg et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden. Hvem som tar hvilke utdannelser er en svært viktig del av dette, på videregående skole, men også i høyere utdanning. Kjønnsbalansen blant studentene på Universitetet som helhet er god, men med store forskjeller mellom de forskjellige fagområdene. Mat.nat er for eksempel et fakultet med svært liten kvinneandel. Dette er et særnorskt fenomen. I asiatiske land er det slett ikke slik at datafag er guttefag. Hvorfor trenger det å være det i Norge?

I hele akademia går mønsteret igjen med at jentene faller fra jo lenger opp i systemet man kommer. Det er færre kvinnelige studenter på master- enn på bachelornivå, enda færre som går på Ph.D-programmer. Blant vitenskapelige ansatte er det et klart mindretall, på professornivå pinlig få. At det er færre og færre kvinner jo lengre opp man kommer er ikke et ukjent fenomen i samfunnet forøvrig, men universitetet har et særegent ansvar for å bekjempe dette fenomenet. Etter at ESA-domstolen nektet Universitetet i Oslo å benytte seg av kvinnelige professorater trengs nye tiltak, som er tilsvarende offensive.

At likestillingen på de forskjellige nivåene i akademia henger sammen, er en selvfølge. Flere kvinnelige studenter vil føre til større rekrutteringspotensiale til vitenskapelige stillinger. Men den omvendte effekten må heller ikke undervurderes. Kvinnelige vitenskapelig ansatte og professorer er viktige forbilder for studentene. En vitenskapelig karriere virker langt mer realistisk og verdt å satse på hvis du ser at noen du kan identifisere deg med har greid det før deg.

Nå er det snart rektorvalg, er det noen av de aktuelle kandidatene som vil ta kampen for å utnytte 100 % av de mulige ressursene, ikke bare 50?

Powered by Labrador CMS