Useriøs ukultur ved PPU

Publisert

Sølvi Lillejord fra ILS og Ane Krogsæter Aarre i programutvalget skriver 6. oktober at i «nye» PPU skal lærerprofesjonalitet stå sentralt. Her har PPU en lang vei å gå: Flere av lærerne på studiet opptrer direkte useriøst.

En amanuensis i historiedidaktikk omtalte motstandere av reformpedagogikk som kjettere. En annen historiedidaktikker ba oss om å rapportere inn veiledere fra praksisskolene som var uenige i det vi lærte. Disse veilederne skulle så byttes ut.

En medstudent fikk følgende tilbakemelding på en oppgave: «God oppgave.» Dette skjedde nøyaktig samtidig som vi lærte å gi gode og konkrete tilbakemeldinger. Da studenten tok opp dette ble han avfeid av seminarlederen sin.

Da den tidligere PPU-studenten Henrik Christensen skrev et kritisk leserinnlegg om studiet, ble han kalt «pompøs» av en seminarleder.

I etterkant av et intervju med meg i Universitas la en førstelektor ut en intern mail jeg hadde sendt på Universitas sine debattsider på nett – mailen er nå fjernet.

I forrige uke ble jeg invitert til fasjonable Hankø for å holde et innlegg for PPU-lærere om mine erfaringer i løpet av studiet. Min opplevelse av studiet var tydeligvis så krenkende at flere av lærerne sukket, lagde grimaser og trakk på skuldrene mens jeg snakket. I pausen etterpå sa en universitetslektor at jeg manglet «intellektuell nysgjerrighet», at jeg ikke ville klare meg i skolen og at jeg tilhørte en marginal gruppe «med manglende intellektuell modenhet». En annen vitenskapelig ansatt kalte meg «lite reflektert» og serverte den noe pussige påstanden: «jeg kan også kritisere f.eks. Legevakten i Oslo uten å ha vært der».

Jeg er vant til motstand fra publikum etter å ha jobbet på noen av Oslos tøffeste skoler, men jeg forventer likevel noe mer av godt voksne akademikere.

Jeg er vant til motstand fra publikum etter å ha jobbet på noen av Oslos tøffeste skoler, men jeg forventer likevel noe mer av godt voksne akademikere.

Flere av lærerne fremstår som useriøse, og jeg aner konturene av en ukultur. Jeg skjønner at det er frustrerende å stadig vekk bli konfrontert med kritikk, men løsningen bør ikke være å skremme studentene til taushet – noe dere dessverre er langt på vei i å lykkes med. Skal lærerprofesjonalitet bli et satsningsområde ved PPU har dere en lang vei å gå. Lykke til ! – Det trenger dere.

Powered by Labrador CMS