Oslo Student-TV på egne ben

Publisert

Forrige uke argumentererte kulturredaktør i Universitas Anders R. Christensen for at [Oslo Student-TV (OSTV) har grunn til å skjelve i buksene av Radio Novas multimediasatsning](1), og at vi som lite etablert og fattig organisasjon kan tjene på å gå under Radio Nova (RN).

Dette er et dårlig forslag. Våre målsetninger og hva vi ønsker å produsere, er ikke i tråd med det RN driver med. Vi er organisert helt forskjellig, har ulike visjoner, ulik økonomisk tankegang og en annerledes måte å arbeide på. Og vi jobber dessuten med to helt forskjellige medier.

Mye kan tyde på at Christensen ikke kjenner til hva Oslo Student-TV produserer. Et enkelt klikk inn på nettsiden vår viser at vi jobber med kulturinnslag, humorinnslag, lengre manusbaserte sitcoms og dokumentarer som knapt kan sammenlignes med RNs fremtidige «supplerende video».

Når det gjelder vår økonomi er vi, som Christensen poengterer, nyetablerte. Å være nyetablert innebærer som oftest at man ikke har masse midler, en utfordring vi jobber aktivt med.

Vi baserer oss hundre prosent på frivillig arbeid, og er dermed ikke like avhengig av støtte som Radio Nova og andre studentmedier. Vi vil at midlene vi blir tildelt skal gå direkte til produksjon og drift, og ikke til å lønne medlemmer. I en sammenslåing med RN ville det oppstått en økonomisk verdikonflikt.

OSTV er nyetablert, men er likevel en solid organisasjon, og den eneste av sitt slag i Oslo. Vi er noe eget og unikt, og er verken redd for rotter eller andre skadedyr.