Fordi vi alle fortjener det!

Publisert

Høyere utdanning skal ikke være et privilegium for de få, men noe som alle skal ha mulighet til, fordi vi fortjener å kunne få en høyere utdanning hvis vi ønsker det. Over 5000 flere studenter har fått tilbud om studieplass i forhold til i fjor, og det er rekordmange 71500 studenter som har fått tilbudet om studieplass etter hovedopptaket. Den nye grunnskolelærerutdanningen, helsefag og teknologiske fag og realfag har alle en markant økning i antall studieplasser. Dette er kjempebra, og viktig for den enkelte elev som søker disse fagene, og ikke minst for samfunnet som trenger denne typen kvalifisert arbeidskraft.

Regjeringen må fortsette, og intensivere arbeidet med nok studieplasser. Samfunnet har rett og slett ikke råd til å miste disse studentene!

– En student som søker om studentbolig og ikke får det, er en student for mye!

Samtidig er det viktig at studentvelferden opprettholdes og forbedres, fordi vi alle fortjener det. Regjeringen har en forpliktelse på 1000 nye studentboliger hvert år, og i fjor ble det bevilget til over 1500 boliger! Regjeringen kan allikevel ikke sette seg ned å være fornøyde med dette. En student som søker om studentbolig og ikke får det, er en student for mye! Det er en utdanningsbølge på vei innover landet, og nok studieplasser som er fullfinansiert er den eneste måten å møte denne fantastiske naturkatastrofen på!