Med tungen rett i munnen

Publisert

20. Januar skrev Universitas at Universitetet i Oslo (UiO) lekket sensitiv informasjon om en politibeskyttet student. Gunn-Elin Bjørneboe og Arne Laukholm hevder i et leserinnlegg forrige uke at Universitas ikke hadde belegg for å skrive at studentens kontaktinformasjon lå ute på nett. De hevder videre at det bare var Universitas som hadde forsøkt å nå dokumentet før det ble fjernet, og at vi antyder at studentens sikkerhet ble satt i fare takket være UiO.

Dette stemmer ikke. Universitas var ikke de første som hentet dokumentet. Vedkommende som tipset oss om saken, lastet det ned før oss. Videre kunne man i dokumentet på nett finne studentens mobilnummer og fullt navn. Telefonnummeret er ikke tilgjengelig via vanlige oppslagsverk. Det var slik vi kom i kontakt med vedkommende.

Verken i artikkelen eller lederen skriver vi at studentens sikkerhet trues. Men dette kunne skjedd. Dette er viktig. Konsekvensene kunne altså blitt langt mer alvorlig enn det studenten beskriver som en svært ubehagelig hendelse.