Pedagog søkes

Publisert

«Gjør din plikt, krev din rett»-logikken har etter hvert manifestert seg som en generell tilnærming i utdanning- og forskningsnorge. 2. mars vier Universitas dette en side under tittelen «Manglende retningslinjer ved UiO gir store kvalitetsforskjeller». Denne gangen gjelder det formelle krav til seminarledere/hjelpelærere. Som student har jeg irritert meg over mindre gode hjelpelærere, men etter å ha vært hjelpelærer ved flere kurs selv, ser jeg et annet problem som heller burde få oppmerksomhet.

Det finnes nemlig ikke pedagogisk-didaktisk tilbud til, eller oppfølging av, hjelpelærere, seminarledere og labveiledere på de aller fleste fag. Jeg har, som seminarledere flest, et stort potensial til å bli bedre i å lære bort – jeg har ikke grodd fast i gamle mønstre – men selv om jeg ønsker slik oppfølging og hjelp, får jeg ikke det. Jeg har tatt dette opp på møter med kursansvarlige når jeg har vært hjelpelærer, med andre hjelpelærere, for studiekonsulenter og administrasjon, i 2004 fikk jeg det inn i Studentparlamentets handlingsplan og jeg fulgte seinere opp vedtaket sammen med AU og UniPed. Jeg tok deretter igjen kontakt med instituttet mitt (juni 2004), men de har ikke tatt kontakt tilbake. Nyttige tilbakemeldinger fra studentene har jeg like fullt fått gjennom selvevalueringer.

Jeg er overbevist om at vi som for første gang

møter læringssituasjonen fra den andre siden, raskt kunne blitt flere hakk bedre med små, enkle grep; instituttene kunne for eksempel betale hjelpelærerne fra året før noen ekstra timer for å overføre sine erfaringer, eller de kunne samle hjelpelærerne til et «inspirasjonsseminar» før vi skal ut å selv inspirere.

Men en ting er betryggende i forrige ukes oppslag om seminarledere. Rektor lar seg ikke trekke med i en «retningslinjer-detaljkontrollere-ovenfra-argumentasjon. Fag og kurs er forskjellige, og det er instituttene og kursansvarlige som best vet hvilken faglig bakgrunn som kreves i et gitt kurs.

Jeg har etter hvert gått tom for inspirasjon til å ta dette gjennom formelle kanaler, derfor: Er du pedagogikkstudent, og interessert i å gi pedagogisk-didaktisk veiledning til en matnatstudent, ta kontakt med j.a.haga@bio.uio.no. Jeg betaler universitetets hjelpelærersatser – av egen lomme.

Powered by Labrador CMS