Åpent brev til Trond Nordby

– Moderne medisin hjelper lite ved kroniske tilstander.

Kjære professor i statsvitenskap Trond Nordby. Jeg er svært nysgjerrig på din teori om at healing er et symptom på usikkerhet blant folk, et problem knyttet til urbanisering. Kan du vennligst forklare meg hvordan bakterier, gjærsopp og celler i laboratoriekultur er påvirket av urbanisering slik at de demonstrerer signifikante effekter av healing i randomiserte kontrollerte studier?

Som respons på observasjoner siterer jeg Nordby: «Dette er helt klart en krisesituasjon. At mennesker vender ryggen mot bevis, logikk og fornuft er en uhyggelig utvikling» […] «Jeg tror det gjenspeiler usikkerhet hos folk som kaster seg på ting som healing og engleskoler. Urbaniseringen har gitt folk en mer utrygg situasjon, hvor man ikke har den samme nærheten til hverandre som for hundre pr siden. Kall det rop om trygghet.»

Hva som er skremmende er at en omsorgsgiver som krever å arbeide innenfor et vitenskapelig paradigme snur ryggen mot bevis, logikk og fornuft som at spirituell healing er en effektiv kraftig metode. Hundrevis av vitenskapelige studier bekrefter dette, men er ignorert av hovedstrømmen i medisin og vitenskap. Moderne medisin hjelper mot infeksjoner og ved kirurgiske inngrep. Den hjelper lite ved kroniske tilstander. Dens primære behandlingsform er medisinering, som har fatale bivirkninger. I USA alene forårsaker medisinering 100 000 dødsfall årlig når den er riktig foreskrevet og brukt, og i tillegg over 120 000 dødsfall på grunn av medisinske feil. Det er virkelig ganske logisk og ingen overraskelse at behandlingssøkende velger tryggere, sikrere terapiformer enn å spille medisinsk russisk rulett.