Studenter skal ha et godt studiemiljø

Publisert

Studenter skal ikke utsettes for trakassering. Arbeidstilsynet forventer at ethvert lærested har gode rutiner, og at det gjøres godt kjent for studentene hvor de skal henvende seg for å melde fra og få hjelp.

Gjennom det landsomfattende prosjektet «Bedre kjemi» kontrollerer inspektørene våre steder hvor studenter har praktisk arbeid som en del av opplæringen, først og fremst laboratorier. Arbeidstilsynet har ved flere anledninger rykket ut på tilsyn etter varsel om kritikkverdige forhold. Arbeidstilsynet i Oslo gjennomførte tilsyn på Odontologisk fakultet i 2008. I løpet av høsten skal inspektørene våre tilbake på et oppfølgingstilsyn. I dette tilsynet fokuserer vi på om studentenes læringsmiljø er ivaretatt.

Det er styret og ledelsen ved universiteter og høgskoler som har ansvar for at det jobbes systematisk for et forsvarlig miljø for studentene. Styret må kartlegge risikoforhold og sette i verk tiltak, både for å forebygge uheldige hendelser, og å sikre konkret og god håndtering når uheldige hendelser skjer.

Studenter skal ha et læringsmiljø som er i tråd med Lov om universiteter og høgskolers krav til helse, sikkerhet og velferd. Arbeidstilsynet forventer at studenter beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger på studiestedet. Integriteten og verdigheten deres skal ivaretas. Lov om universiteter og høgskoler ga Arbeidstilsynet tilsynsansvar for studenter i 2003. Selv om vi ikke har noen egen kampanje rettet spesielt mot denne gruppen, er vi opptatt av at både ansatte og studenter ved utdanningsinstitusjonene skal ha et forsvarlig arbeids- og læringsmiljø.

- Studenter som opplever kritikkverdige forhold bør først forsøke å få løst saken internt.

Studenter som opplever kritikkverdige forhold bør først forsøke å få løst saken internt. Gjør dere kjent med klageorganene som finnes på lærestedet og bruk dem. Konfliktene må synliggjøres og håndteres. Dersom klage ikke fører fram, oppfordrer jeg om å melde fra til Arbeidstilsynet lokalt. Det er når folk melder fra til oss at vi kan danne oss et riktigst mulig bilde av situasjonen, og slik prioritere innsatsen vår riktigst mulig.

Innlegget er forkortet. Red. anm.