Kunnskapspartiet Venstre satser på studenter.

- Venstre vil øke forskningsinnsatsen til tre prosent av BNP innen 2013.

I forkant av Venstres landsmøte helgen 24.-26. april gikk flere fra Oslo liberale studentforening (OLSF) ut i Universitas og reagerte på at Venstre ikke gikk inn for elleve måneders studiestøtte i programutkastet sitt. Venstres landsmøte tok våre bekymringer på alvor og vedtok det mest studentvennlige valgprogrammet av alle partiene så langt. I tillegg til å øke studiestøtten, vil Venstre gi ekstra midler til fremragende undervisningsmiljøer for å stimulere økt undervisningsfokus, legge til rette for bygging av minst 1000 nye studentboliger per år og heve taket på hvor mye studenter kan tjene i året uten å miste studiestøtte.

Venstre mener at offentlig forskningsinnsats i størst mulig grad skal skje gjennom frie bevilgninger framfor øremerking. Fri forskning er utdanningsinstitusjonenes fremste konkurransefortrinn i rekrutteringen av de beste hodene. Venstre vil derfor øke basisbevilgningen, og dermed sørge for at kuttene i undervisningstilbudet, forårsaket av regjeringens hvileskjær, blir reversert. For å sørge for langsiktig opptrapping, har Venstre som førsteprioritet å øke den norske forskningsinnsatsen til tre prosent av bruttonasjonalprodukt (BNP) innen 2013. Regjeringen velger å gi opp dette punktet.

Studenters læringsmiljø er i dag i liten grad dekket gjennom lov. Venstre mener at utdanningsinstitusjonene har et ansvar for blant annet å vise fleksibilitet ved fødsel eller sykdom hos studenter, samt sikre forsvarlig fysisk og psykisk arbeidsmiljø. Partiet vil derfor ha egen lovbestemmelse om læringsmiljø for studenter, utvide Lånekassens sykelønnsordning til tolv måneder og la det være mulig å være delvis sykemeldt som student.

En vedvarende og sterk satsing på utdanning og forskning er nødvendig for å sikre verdiskaping, velferd, miljø, dannelse og et nyskapende næringsliv. Det er nødvendig for å sikre vår fremtid.