I bresjen for musikkformidling

Publisert

NMH ligger absolutt i tet i sammenligning med relevante utdanningsinstitusjoner i Europa.

Journalist Sebastian Wemmerløv setter i Universitas primo april spørsmålstegn ved Norges musikkhøgskoles (NMH) holdning til og forvaltning av ansvaret som formidler og nasjonalt sentralnervesystem for «offensiv bevisstgjøring rundt kunstmusikalsk formidling». Kommentaren En dannet Musikkhøgskole? er perspektivrik, og spørsmålene den reiser er viktige, både fra institusjonell og overordnet kultur- og utdanningspolitisk synsvinkel. At Wemmerløvs virkelighetsbeskrivelse derimot er mer retorisk poengtert enn velinformert, er noe NMH skal ta til etterretning. Det er nedslående å registrere at vi underkommuniserer alt som faktisk skjer innenfor formidling. Ambisjonsnivå og praksis overskrider påviselig de «sporadiske enkelttiltak» Wemmerløv aller nådigst innrømmer NMH.

Musikkformidling er et sammensatt og komplekst begrep som i tredelt form omfatter et praksisfelt, et undervisningsfag, og et forskningsfelt som overbygning. Man kan gjerne fremføre klagesanger over framdrift og utvikling, men enn så lenge er det faktisk slik at NMH i sammenligning med relevante europeiske utdanningsinstitusjoner ligger i absolutt tet hva musikkformidling angår – på samtlige tre felter. Denne konstateringen er imidlertid ikke ensbetydende med at NMH slår seg til ro med status quo. Tvert imot: NMH stiller seg konstant samme spørsmål som Wemmerløv utfordrer oss med. Vi er i prosess og bred dialog internt og eksternt, blant annet gjennom fullførte og pågående utrednings- og planarbeider, åpne debattfora, seminar- og fagdager, en rekke årlige lærer- og studentinitierte pilotprosjekter samt kontinuerlig videreutvikling av undervisningstilbudet. I tillegg har NMH som en av ytterst få institusjoner i Europa en Ph.D.-stipendiat som til høsten forsvarer sin avhandling om musikkformidling.

Et aktuelt eksempel på NMHs innovasjon innenfor musikkformidling fant sted 28. april da taket på Operaen ble inntatt av en annen stipendiat. I likhet med Victoria Johnsons Satellitt (et pilotprosjekt som videreføres ved Samtidsmuséet 7. mai), ønsker NMH all videre debatt om formidlende omstendigheter velkommen – forutsatt at den er høytsvevende, informert og signalformidlende.

Powered by Labrador CMS