Stå på!

Publisert

Endelig har Universitas rykket ut med en skarp fordømmelse av reklame på lederplass. Dette har vi ventet på så lenge. Men du lurer kanskje litt når du nærmest finner sidevis med reklame i samme blekke og til og med i samme utgivelse? (en kjapp opptelling viser at i samme blekke har de minst ti forskjellige direkte reklameinnslag for ikke å snakke om all den skjulte reklamen) I gamle dager pleide vi å si i dette landet at man ikke skal kaste stein når man sitter i glasshus? Men de husene var sikkert ikke tuftet på penger, profitt og annen styggedom sånn som husene i våre dager er. Ja, for i dag har selv bolighus blitt spekulasjonsobjekter for Gud og hvermann, særlig gjelder det på landsbygda hvor presteboliger selges over en lav sko for å inndra penger til fordel for en slunken og til dels bunnskrapt kasse.

Men så heter det da selvfølgelig også at vi alle er gode på bunnen. Særlig gjelder det sikkert Universitas som jo har for vane å underskrive sin lederartikkel med direkte telefonnummer til annonseavdelingen sin. Og denne gangen var heller ikke noe unntak. Men annonser er jo ikke reklame da. Nei, det er bare sånn ekle skilter med varemerkenavn på fra firmaer som kommer fra et land hvis navn helst ikke skal nevnes her på Blindern. Ja, for sånn styggedom kan vi nok aldri være tjent med å ha både her og der på dette huset, for det kunne jo komme til å trekke oss ned i elendighet og fordervelse som markedstenking osv. Og det går jo ikke an i et land hvor alle skal leve av det offentlige. Men uff, da, hva er det jeg sier. Det er vel ingen her på Universitetet som lever av det offentlige. Skam på meg, sier jeg bare... og ros til Universitas som vet å sette nesetippen sin på saken.

Powered by Labrador CMS