FrP løser telefonproblemene til Lånekassa

Publisert

Nestleder i Fremskrittspartiet, Per Sandberg, skrøyt i forrige uke til universitasleserne om at FrP er «(...) det partiet som foreslår å øke bevilgningene til universiteter og høyskoler mest». Da er det greit å minne om at FrP er det partiet som har penger til det meste, på grunn av sitt uansvarlige forhold til oljefondet.

FrP ønsker å avvikle Lånekassen. Formann i FrPs oppvekst- og skolepolitiske utvalg Trond Birkedal påstår i Aftenposten 11. mars at «Dette vil fjerne ulempene ved Lånekassen, særlig den manglende kapasiteten til kundebehandling. Samtidig vil fordelene videreføres gjennom [en statlig lånegaranti]». Hovedargumentet mot dagens Lånekasse ser ut til å være telefonkø. Kommer FrP i regjering vil reformen visstnok være på plass i løpet av 2010.

Forslaget til Frp innebærer at studentene må bære risikoen for lånet, mens bankene får skumme fløten gjennom en statlig garantiordning. Om bankene vil gå med på dette vil ikke jeg vurdere, men én ting er i hvert fall sikkert: FrP vil fjerne velferdsstatens grunnleggende prinsipp, om lik rett til utdanning. Ser vi til land som lar de private bankene ta seg av studielån, ser vi at studentenes lånebyrde blir større. Forskjellen på Staten og den private banken er motivasjonen. Staten investerer i et fellesgode, en høyt utdanna befolkning og like muligheter for alle. Bankene investerer for å gi avkastning til aksjonærene. Det er naivt av FrP å tro at private banker skal drive et solidaritetsprosjekt med lav og sikker rente. De kan evt. spørre studentene om de ønsker mer lån og risiko eller telefonkø.

«Si det med handling, og ikke med ord, SV!» skriver Sandberg. Her er en liten oversikt over tydelige handlinger SV står bak: En rekordsatsning på studentboliger, midler til over 900 stipendiater, en økning i forskningsfondet på 10 milliarder i forhold til Bondevik II-regjeringen, og nye, regionale forskningsfond på 6 milliarder.

Men ordene må også til, det er snart valgkamp og nye prioriteringer må settes på dagsorden. Bachelorgraden skal styrkes, 1000 nye boliger skal bygges hvert år, og studenter skal ikke måtte jobbe ekstra i eksamensperioden for å betale husleia den måneden de ikke får stipend: Elleve måneder med stipend og lån er viktige ord. Fordi de skal lede til handling.

I løpet av sitt treårige budsjettsamarbeid med Bondevik II, kjempet ikke FrP for én eneste studentsak. Standpunktet deres når det gjelder Lånekassen viser at de vil øke den økonomiske risikoen ved å ta utdanning. Det vil kanskje noen tjene på, men ikke folk flest.