Svar til Venstrealliansen

Publisert

Venstrealliansen har sendt oss noen viktige spørsmål som vi er glade for å kunne svare på.

I forhold til spørsmålet om valg av rektor og dekaner er vår holdning helt klar – rektor og dekaner skal velges. Rektor skal være universitetsstyrets leder. Vi ønsker ikke å gjøre endringer mht. ledelsesform på grunnenhetene. Slik det er i dag, kan ledelsesform på instituttnivå velges av enheten selv, men det skal være et representativt demokratisk organ som står for dette valget. Vi vil evaluere ledelsesformen på instituttnivå og vil selvsagt gå inn for å regelfeste valgt ledelse der også dersom denne evalueringen viser at dette er til det beste for universitetet.

Generelt mener vi at innflytelse og medvirkning for studenter og ansatte er helt essensielt for at vårt universitet skal kunne videreutvikles på en god måte (se kronikk i Aftenposten 29/3). Vi går inn for at studentene skal være representert i alle råd, ikke bare styrer.

Tallaksens innlegg berører også spørsmålet om vektingen av studentenes stemmer. Dette spørsmålet har vi også fått fra de teknisk-administrative ansatte. Det ville være fristende å love en større vekting av studentenes stemmer, men det vil være uansvarlig politikk å gjøre dette uten å ha hørt argumentene fra de andre kategoriene av stemmeberettigede. Det vi lover, er at vi vil være meget lydhøre overfor studentenes argumentasjon.

Det neste spørsmålet berører kutt i undervisningen, og hva rektorlaget Ottersen/Bostad vil gjøre for å skjerme studentene mot kutt. Det er særlig seminarundervisningen som har blitt kuttet de senere årene. Dersom vi blir valgt vil vi øremerke 15 millioner til styrking av seminarundervisningen. Vi mener vi har meget gode argumenter for en styrking av universitetets budsjettrammer, og vårt arbeid for dette vil ha høyeste prioritet. Hvis det mot formodning skulle komme nye kutt i universitetets budsjettrammer, vil vårt fremste anliggende være å hegne om kvaliteten på utdanning og forskning.

Tallaksen spør også om vi ønsker større variasjon i vurderingsformene og om vi går inn for økt bruk av bestått/ikke bestått. Vi ønsker variasjon både i undervisnings- og evalueringsformene. Det må være læringsmålene som avgjør de undervisnings og evalueringsformer som brukes. I forhold til økt bruk av bestått/ikke bestått så er vi prinsipielt for økt bruk, det vil gi mindre fokus på eksamen og mer fokus på læring.

Mot slutten av sitt innlegg berører Tallaksen spørsmålet om likestilling mellom kjønn (blant annet seksuell trakassering) og spørsmål om underrepresentasjon av minoriteter i pensum. Rektorteamet Ottersen/Bostad synes den skjeve kjønnsfordelingen er svært uheldig, og vil arbeide aktivt for å rekruttere flere kvinner inn i faste vitenskapelige stillinger blant annet gjennom mentorordninger, og en ordning med innstegsstillinger i første omgang øremerket for kvinner. For å bekjempe seksuell trakassering vil vi bidra til at eksisterende varslingsrutiner gjøres bedre kjent. I forhold til representasjon av minoriteter, har vi en lang vei å gå. Dersom vi blir valgt, vil vi arbeide med disse problemstillingene blant annet gjennom MiFA-prosjektet.

Powered by Labrador CMS