Stadig lettere å få svar fra Lånekassen

Publisert

Avisen Aften har den siste tiden skrevet om at det er dyrt og vanskelig å få tak i Lånekassen. Bildet som er skapt om dårlig tilgjengelighet hos Lånekassen, representerer ikke virkeligheten for studenter og tilbakebetalere som trenger svar på spørsmålet sitt. Den ene telefonhenvendelsen fra Aften kom på den dagen Lånekassen lanserte tidenes laveste fastrente, og journalisten måtte vente veldig lenge i kø. Gjennomsnittlig ventetid hittil i år er fire minutter, og alle får svar på spørsmålene sine, enten på telefon eller på nett.

Lånekassen er til for å gjøre utdanning mulig for alle. I tillegg til å sørge for at folk får like muligheter til å ta den utdanningen de ønsker, skal vi hjelpe studenter med å finne fram til rettighetene sine. Det betyr at alle som henvender seg til Lånekassen skal få svar på spørsmålet sitt.

Når vi spør studenter hvordan de ønsker å få svar på det de lurer på, svarer de at de ønsker å betjene seg selv på www.lanekassen.no og på selvbetjeningsløsningene som finnes der. Derfor satser vi på å hele tiden utvikle tjenestene som ligger der. I tillegg lønner det seg for Norge at Lånekassen er billig i drift. Vi er billige når studenter og tilbakebetalere betjener seg selv.

På nettstedet får man svar på nesten alt, men likevel er det av og til noen som trenger å snakke med oss. Det ønsker vi at de gjør. Derfor utvikler vi stadig telefontjenesten vår. Og tro det eller ei, vi har aldri svart på en så stor andel av telefonene som det vi gjør nå. For et par år siden fikk under halvparten svar på spørsmålene sine hvis de forsøkte å ringe. I tillegg får flere og flere pengene sine før studiestart.

- Vi er ikke fornøyde før alle studenter er fornøyde med oss.

Vi er stolte av forbedringene, men det betyr ikke at vi har nådd målet. Vi er ikke fornøyde før alle studenter er fornøyde med oss. Vi skal hele tiden utvikle selvbetjeningsløsningene, vi skal se på muligheten for å ha billigere telefonløsning og vi skal hele tiden jobbe mot at målet om alle studenter blir fornøyde ved første gangs henvendelse.