KREVER MASTERUTDANNING: En femårig lærerutdanning er den mest fornuftige løsningen på krisen, hevder Elevorganisasjonen.

Løsningen på lærerkrisen?

En femårig lærerutdanning kan være redningen for norsk skole, mener kronikkforfatteren.

Publisert Sist oppdatert
KREVER MASTERUTDANNING: En femårig lærerutdanning er den mest fornuftige løsningen på krisen, hevder Elevorganisasjonen.

Elevene er ærlige. Vi er ikke redde for å si at mange lærere i skolen verken er faglig sterke eller gode formidlere. Vi har også lærere i skolen som ikke burde være lærere. Vi har for få lærere og vi mister for mange lærere hver eneste dag. Hva skal vi gjøre for å redde skolen ut av lærerkrisen?

Fredag 6. februar la Regjeringen frem en stortingsmelding om lærerrollen og lærerutdanningen. Allmennlæreren står for fall. Regjeringen vil ha en ny grunnskoleutdanning som skal erstatte hele allmennlærerutdanningen. Spørsmålet er om den nye utdanningen vil løse lærerkrisen?

Det finnes seks utdanninger som fører til læreryrket. Allmennlærerutdanningen, praktisk-pedagogisk utdanning og førskolelærerutdanningen er de tre største. I 2001 var inntaket av studenter til utdanningene størst, i den rekkefølgen. I 2008 var det helt motsatt. Allmennlæreren er død, antall søkere har gått dramatisk ned de siste syv årene. Utdanningen har vært hovedleverandør av lærere til grunnskolen i lang tid, men nå er det altså slutt.

Byggmestere vet at man ikke bygger hus med halvferdig grunnmur.

Femårig lærerutdanning har vært et hovedkrav fra mange parter i arbeidet med stortingsmeldingen om lærerutdanningen. Dagens allmennlærerutdanning er på fire år, et usikkert sted mellom en bachelorgrad og en mastergrad. Elevorganisasjonen, studentorganisasjonene og den største lærerorganisasjonen vil ha en lærerutdanning på masternivå. Dagens utdanning har ikke nok rom for både faglig fordypning, praksis og pedagogikk. Det krever mer enn fire år. Byggmestere vet at man ikke bygger hus med halvferdig grunnmur.

Regjeringen er hvert fall ikke gode byggmestere. Den nye grunnskoleutdanningen vil fortsatt være på fire år. Lurer du på hvorfor? Det må du nok spørre Regjeringen om. I denne saken avslører Regjeringen at de er svært lite ambisiøse på skolens vegne. Elevene, studentene og lærerne skriker samlet om behovet for en lengre utdanning. Det ignoreres av SV-statsrådene, som ikke greier å forklare hvorfor det ikke er behov for utvidelse.

Det vil ta noen år å innføre en ferdig masterutdanning. Kvaliteten må heves ved institusjonene, spesielt kompetansen hos lærerutdannerne. Regjeringen skulle satt et mål om en ny lærerutdanning på masternivå i løpet av fem år. Det er bedre å bygge et hus som varer i 50 år enn en brakke som faller sammen etter 10. Regjeringen har valgt brakken, så da får vi håpe at Stortinget gjør et bedre valg. Dessverre er det usannsynlig med en flertallsregjering.

Læreren er skolens viktigste redskap. Ingenting i skolen er mer avgjørende for elevenes læring. Det er kanskje ikke så overraskende, men betyr det at læreren har skylden når ting går galt? For å unngå en meningsløs politisk krig uten resultater, må vi la skyldspørsmålet ligge. Vi må videre, og historien forteller oss at læreren er viktig. Da må vi satse på lærernes kompetanse, det har Regjeringen glemt.

Når vi satser på lærerne, satser vi på elevene. Å satse på lærerne er ikke et mål i seg selv, det er et middel for at elevene skal lære mer. Det vi gjør for lærerne, gjør vi egentlig for elevene. Derfor er Elevorganisasjonen så opptatt av lærerne. Vi kan være uenig i mye, men vi er enig i målet om at elevene skal lære mer.

En satsning krever flere løft. For det første må statusen til lærerne heves i samfunnet. Læreryrket er et av samfunnets aller viktigste. Hva hadde vi gjort uten lærere? Vi må innrømme at det har lav status, men at det er uholdbart og skadelig for skolen og for samfunnet.

For det andre må vi gjøre noe med lærerne som er i skolen. Vi har mange lærere med for svak faglig kompetanse og formidlingskompetanse. Det er behov for tilbud om videreutdanning og god oppfølging av lærere. Lærerne må bli bedre. Og de som ikke blir bedre, må bort fra skolen.

For det tredje må vi gjøre noe med alle lærerne som skal jobbe i skolen i fremtiden. Da må vi rekruttere flere til utdanningene, og vi må gjøre utdanningene bedre. Lærerutdanningen er et av de viktigste midlene vi har for å skape kvalitet i skolen. Det krever høy kvalitet i lærerutdanningen og gode lærerutdannere. Det er den kvaliteten vi leter etter i Regjeringens forslag, men dessverre er den fraværende.

Powered by Labrador CMS