Vi vil kjempe for studentene!

Publisert

Sosialdemokratene er fornøyd med den utdanningspolitiske plattformen (USP) som ble vedtatt av studentparlamentet i oktober i fjor. Vi fikk gjennomslag for mange av våre kjernepunkter, som gratis utdanning, likestilling og et fortsatt åpent universitet.

Etter tre måneder finner Moderat Gruppe (MG), representert ved Kristian Meisingset, det for godt å kritisere plattformen for å være urealistisk. Den oppegående leser vil straks se at tidspunktet for kritikken har sammenheng med det kommende studentparlamentsvalget. Det er heller ikke bare timingen til utspillet som er kritikkverdig, men også uklarhet om hva vår oppgave som studentpolitikere er.

Vi i Sosialdemokratene har gått til valg på at vi skal kjempe for studentenes rettigheter, ikke for å administrere universitet. Vi ser det som vår oppgave å stille krav til universitetstyret og departementet, ikke å fremme spareideer til rektor som går utover studentene.

Vi skal derimot kjempe for et fortsatt åpent universitet, med god utdanning for alle, slik det er vedtatt i USP, og slik Sosialdemokratene alltid har stått for.

Hvis det virkelig er MGs hensikt å gå til valgkamp på at de vil at studentpolitikerne skal være nikkedukker ovenfor universitetsstyret og Kristin Clemet, må de gjerne det. Sosialdemokratene er imidlertid ikke i tvil om at vi fortsatt vil kjempe for studentene.