Ja til humanitærhjelp – nei til tvang!

Publisert

Universitas harselerer i forrige ukes utgave med Blå Listes forslag om å gjøre det valgfritt å støtte Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH). Etter Velferdstingets avgjørelse i helgen, blir det i fremtiden enklere å velge om man ønsker å støtte humanitære prosjekter gjennom semesteravgiften eller ikke.

Blå Liste er opptatt av studentenes frihet til egne valg. Resultatet av helgens vedtak er at studentene selv kan avgjøre om 30 kroner av semesteravgiften skal gå til SAIH. Vi mener at bevisste valg bidrar til mer engasjement. Med en ny ordning må man selv ta et aktivt valg. For at flere skal støtte blir det dermed behov for mer informasjon om organisasjonen og prosjektet – noe som er positivt både for studentene og organisasjonen. Vi mener at dette gir studentene bedre informasjon om hvilke prosjekt som pågår hva støtten brukes til. Resultatet kan forhåpentligvis også være at flere ser verdien av å engasjere seg utover disse kronene.

Blå Liste ser verdien av humanitært arbeid med spesielt fokus på utdanning, og oppfordrer alle studenter til å støtte gode formål. Likevel har det frem til nå vært problematisk at studentene har blitt påtvunget å støtte ett konkret prosjekt de mest sannsynlig ikke kjenner til. Vi er derfor svært fornøyde med helgens vedtak, og håper neste skritt vil være at studentene selv kan velge hvilke humanitære studenttiltak man vil støtte. Det finnes også andre gode studentdrevne humanitærprosjekter som fortjener støtte. Et eksempel er Jusstudentenes Humanitæraksjon (HumAk). Hvorfor ikke også slippe til disse initiativene?

Vi tror ikke at god samvittighet kjøpes for noen skarve tiere. Ekte humanitært arbeid skjer gjennom personlig engasjement. Blå Liste håper derfor at studentene fortsatt støtter humanitært arbeid, men med et bevisst valg og også gjerne personlig deltakelse.