Finansier realfagene

Publisert

Unge nordmenn har nylig satt lite ærerike rekorder i kunnskapsløshet. Internasjonale undersøkelser viser at elever i flere u-land gjør det bedre i matematikk enn oss. Få studenter vil jobbe med teknologi, forskning eller realfagsundervisning. Finnes lyspunkter? Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (Mat.nat.) ved Universitetet i Oslo har en relativt stabil rekruttering og et greit nivå internasjonalt sett. 14 av totalt 26 såkalte «Yngre fremragende forskere» i Norge ble utnevnt her, og fakultetet har to sentre for fremragende forskning.

Dessverre ser det ikke ut til at fakultetet får opprettholde virksomheten. Midler tildeles etter studiepoengproduksjon. Det er lettere å stryke innen matematikk og naturfag enn i mange andre fag, særlig etter en middelmådig norsk videregående skole. Hvis studentene gjør det dårlig, skal man derfor få enda mindre penger til å forbedre dem. Og forfall i bygningsmassen, samt såkalt «strategisk satsing» fører til at Universitetsstyret reduserer bevilgningene til Mat.nat med 1.1%. Dette går rett inn i de midlene som ikke er bundet opp i f.eks lønninger, og rammer hardt. Studentene merker dette ved at de pålegges urimelig små kopikvoter og ved at datarom lukkes for å spare penger. Siste hånd på verket er at den sentrale overføringen til viktige institutter som Matematisk og Fysisk institutt har krympet til et nivå der gruppeundervisningen er truet. Samtidig gjennomføres en «kvalitetsreform». Studentene skal yte mer og få mindre undervisning og støtte, en merkelig logikk. «Instituttene får jo igjen de strategiske midlene», kan man høre.

Riktig, i øremerket form, vanligvis til et formål instituttet selv ikke hadde som øverste prioritet.

Likevel er det håp. Universitetsstyret har vedtatt at 20 mill kr av kuttet skal tilbakeføres. Vi håper styret gir Mat.nat. nok av dette til at virksomheten kan drives forsvarlig. Hvis dette ikke skjer, håper vi at høyere myndigheter gjør nødvendige grep for å sikre at man kan undervise matematikk, fysikk og andre realfag på en fullverdig måte ved Universitetet i Oslo. De nødvendige summene er nasjonalt sett små, og utgjør en viktig investering i fremtiden.

Powered by Labrador CMS