Studentparlamentets språkvedtak

Publisert

Studentparlamentet gikk med knapt flertall mot å ta inn et punkt om å beskytte norsk som akademisk språk i handlingsplanen for internasjonalisering. Jeg er selvsagt varsom med å blande meg inn i det studentenes organer gjør. Men når begrunnelsen fra Egil Heinert er at han ikke «skjønner hvorfor vi absolutt skal prøve å bevare norsk som akademisk språk», bør flere enn jeg se grunn til å reagere.

Jeg ledet utvalget som på oppdrag fra rektor våren 2006 la frem en innstilling om språkpolitikk for UiO. Studentparlamentet (SP) var representert i utvalget og sluttet seg også i all hovedsak til dets forslag. Utvalget foreslo at Universitetsstyret skal stadfeste at norsk er UiOs hovedspråk og at UiO har et ansvar for å ivareta norsk som fagspråk. Samtidig slo det fast at UiO må sikre at ansatte og studenter får erverve seg høy kompetanse i fremmedspråk. Parallellspråklighet – som Norsk språkråd tidligere og nå også Regjeringen har lagt til grunn – ble slått fast som overordnet prinsipp.

Uttalelsene fra Heinert og nestleder Heggdal i SP gjør det nødvendig å spørre om tinget har endret syn. Men er dagens representanter kjent med innstillingen fra utvalget og SPs tre år gamle vedtak? Kjenner de til den spørreundersøkelsen blant studentene utvalget fikk utført samtidig med at innstillingen ble utarbeidet? Trettito prosent i et representativt utvalg av alle UiOs studenter deltok i den – langt flere enn dem som tar del i valg til studentparlamentet. Og svarene ga utvalget støtte for flere konkrete forslag, blant annet:

Norsk som fagspråk er også undervisningsspråk; det skal sette medisinerne i stand til å snakke forståelig med sine pasienter og byråkratene med borgerne. Utvalget foreslo kursing og andre tiltak for å heve kompetansen i så vel engelsk som andre fremmedspråk. Parallellspråklighet er krevende. Men språk er del i dannelsesprosjektet vi driver. Og så skal det være krevende å studere og undervise ved UiO. Det er ille om ikke så vel UiOs som SPs ledelse står for et slikt syn.

  • For å sikre studiekvaliteten må det finnes innføringsbøker på norsk i alle fag; et klart flertall av studentene ved UiO finner det vanskeligere å forstå innholdet i faget når litteraturen ikke er på morsmålet.
  • UiO skal ha som ambisjon å sikre at de ansatte og studentene kan mestre minst ett fremmedspråk i tillegg til engelsk; minst 1/3 av de studentene som har hatt studieopphold i utlandet har hatt det i et ikke-engelskspråklig land.
Powered by Labrador CMS