Studentene skal ikke bli skadelidende

Publisert

I forrige utgave av Universitas reagerte masterstudenter i historie på manglende kontakt mellom fakultet og studenter i forbindelse med et vedtak om avskjedigelse i Det humanistiske fakultets (HF) fakultetsstyre. Ledelsen ved HF har stor forståelse for at studentene reagerte på å få beskjed om dette gjennom Universitas.

Personalsaker er unntatt offentlighet. I en sak som dette er lovverket tydelig på at indirekte involverte parter, for eksempel berørte studenter, ikke kan få se saksdokumentene eller uttale seg. Studentrepresentantene i styret er bundet av det samme regelverket.

HF-ledelsen er opptatt av at studentene ikke skal bli skadelidende i denne saken. Hvis det blir nødvendig med skifte av veileder, vil instituttet følge opp slik at de som blir berørt får tildelt en ny veileder. Alle berørte studenter vil nå bli kontaktet av instituttet og vil få nærmere informasjon om hva som gjøres i denne forbindelse.