Om studentenes rett til å bli hørt

Publisert

38 masterstudentene i historie stiller i Universitas 29. oktober spørsmål om prosessen rundt en personalsak som fakultetstyret ved Det humanistiske fakultet (HF) behandlet 16.06., og studentrepresentantenes medvirkning i denne saken. Studentene i fakultetstyret er ikke valgt av Studentutvalget (HFSU), og representerer heller ikke HFSU. HFSU har ikke vært orientert om denne saken og har heller ikke uttalt seg om den, slik historiestudentene hevder. (Denne misforståelsen har i ettertid blitt rettet opp overfor HFSU og fakultetstyrerepresentantene).

Saken som fakultetstyret har behandlet angår et arbeidsforhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er en personalsak nettopp fordi det handler om en ansatt ved HF. Fakultetsstyret må derfor også behandle den som en personalsak, og følge de lover styret er underlagt som innebærer at medlemmene ikke kan diskutere saken med andre.

Historiestudentene er bekymret for veiledningstilbudet for de studentene som har den nevnte ansatte som veileder. Som studentrepresentanter deler vi deres bekymring for masterstudenter som underveis i studieløpet må bytte veileder. Men dette er ikke en problemstilling som er spesiell for denne saken, den gjelder alle masterstudenter som blir berørt dersom vitenskaplige ansatte går av med pensjon, slutter i sin stilling eller er langtidssykemeldte. Ansvaret for at masterstudenter til enhver tid har et fungerende veiledningstilbud ligger hos instituttet, ikke hos fakultetstyret. Skulle instituttet derimot ikke klare å oppfylle kravene om veiledning overfor de berørte studentene, er det noe vi som fakultetstyrerepresentanter er villig til å ta opp med institutt- og fakultetsledelsen.

At studenter og ansatte får nyheten om en slik avgjørelse gjennom media er uheldig.

At studenter og ansatte får nyheten om en slik avgjørelse gjennom media er uheldig, og etter vår mening burde instituttstyret (hvor historiestudentene er representert) ha blitt orientert om avgjørelsen etter at vedtaket ble fattet i fakultetsstyret. Samtidig har vi forståelse for at dette ikke har blitt gjort da saken fortsatt er oppe til behandling ved Universitetet i Oslo. Som studentrepresentanter i fakultetstyret er det vår jobb å tale på vegne av HFs studenter i saker som omhandler fakultetets strategiske satsning både rundt forskning og utdanning. Slike saker har vi bestandig diskutert med studentene ved de fagene dette har gjeldt, og det kommer vi også til å fortsette med i fremtiden.