Pass på hvem du forelsker deg i!

Publisert

Det er greit at Lånekassen følger reglene, men det er fint om de også ser på reglene som gjelder nordmenns barn og ektefeller som ikke er norske eller EØS-borgere, men som bor i Norge, og vil studere i utlandet. De får nemlig ikke støtte til det, mens EØS-borgernes barn får det.

Ifølge Lånekassen vil ikke en student som er født og oppvokst i Norge med norske foreldre få rett til støtte fra Lånekassen når den studerer i utlandet, om den selv ikke er norsk eller har EØS-statsborgerskap (ja, det går faktisk an – vi lever i en global verden).

Samme ulykke rammer også ektefeller av nordmenn. Om ektefellen til en nordmann verken er norsk eller en EØS-borger vil den ikke få støtte fra Lånekassen til å studere i utlandet. Så om det blir et valg mellom Harvard og kjærlighet (eks: ektepar Jens fra Toten og Anna fra Brasil har begge kommet inn på Harvard) virker det som Lånekassen gjør sitt for å holde skilsmissetallene oppe.

Ifølge Lånekassen er en nordmann en EØS-borger unntatt når han/hun bor i Norge.

Samme tolkning gjelder også for en fra et ikke-EØS-land som har bodd og betalt skatt til Norge i mange år. Vedkommende får neppe studielån om den vil studere i et annet land selv om det er et EØS-land. Livslang læring er vist ikke støttet for alle skatteytere.