Midlertidig tilsatt til evig tid?

Publisert

De siste numrene av universitetets internavis, Uniforum, har tatt opp problemer i tilknytning til midlertidig tilsattes arbeidssituasjon. Vi mener at midlertidig tilsatte, i likhet med universitetets øvrige tilsatte, har krav på en forutsigbar arbeidssituasjon. Det skal selvsagt ikke være slik at opptak på ph.d.-programmet med nødvendighet leder fram mot et professorat 15-20 år senere. Likevel kan det heller ikke være slik at unge akademikere må ta til takke med kortvarige engasjementer fra slutten av 20-åra og fram til de er nesten 40. Det er et stort sprik mellom situasjonen på ulike fakulteter og institutter, men vi er gjennomgående bekymret for den tendensen som tiltakende prosjektfinansiering av forskningen innebærer.

Ved Matematisk-naturvitenskapelig fakultet blir denne utviklingen aktualisert av MATNAT21-programmets målsetning om å sikre fakultetet større midler fra eksterne kilder. Vi tror ikke at dette med nødvendighet medfører at midlertidig tilsatte vil oppleve en forverring i forhold til dagens situasjon, tvert imot ser vi potensial for mer bedre oversikt og større fleksibilitet i et system med større enheter, men vi mener at det er nødvendig med et løpende fokus på midlertidig tilsattes situasjon underveis i MATNAT21-prosessen, ikke minst fordi vi så å si ikke er representert i prosessgruppene. Vi forstår at dette valget er tatt for å skåne oss for tidkrevende arbeid mens vi midlertidig slaver under doktorgradens åk, men håper at det gir oss aksept for en desto bredere representasjon i fakultetsstyret mens prosessen pågår.

Vi mener også at det i en prosess der det legges opp til vesentlige endringer i fakultetets indre organisering – og også på et generelt, prinsipielt grunnlag – er uheldig at instituttstyrere stiller til valg. Instituttstyrerne har allerede en plattform, og vi er også bekymret for at deres sterke instituttforankring vil være til hinder når større helhetlige beslutninger skal tas.