Hva nå VT?

Publisert

En medieundersøkelse som ble gjennomført i vår viste at 8,7 prosent av studentene tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) hører på Radio Nova månedlig eller oftere, noe som tilsvarer cirka 3 300 studenter (av totalt 38 000). Radio Nova er ikke tilfreds med dette tallet, og beskrev i budsjettsøknaden til Velferdstinget (VT) for 2009 hvordan vi ønsket å synliggjøre og markedsføre oss bedre overfor studentene ved SiOs læresteder. Vi mener at vi i budsjettsøknaden for 2009 har vist at vi tar både fjorårets kutt samt resultatene fra årets medieundersøkelse alvorlig, og har skissert hvordan vi ønsker å håndtere dette.

På tross av dette vedtok VT mandag 6. oktober å redusere bevilgningen til Radio Nova for andre år på rad. Radio Nova har de to siste årene blitt kuttet 220 000 kroner og i 2009 mottar vi 1,2 millioner kroner i støtte fra semesteravgiften. En av begrunnelsene for kuttet er at flere mener Radio Nova har for få studentlyttere.

I vår budsjettsøknad til VT for 2009 søker vi spesifikt om 90 000 kroner til en omfattende markedsføringsstrategi nettopp for å gjøre flere studenter bevisste på vårt tilbud. Når i stedet VT vedtok å kutte bevilgningene til Radio Nova med nesten tilsvarende sum, gjør de denne jobben mye vanskeligere for radiostasjonen. Uansett om vi i denne runden med innsparinger ikke amputerer markedsføringsbudsjettet og istedet velger å kutte stillinger, er det uunngåelig at det til syvende og sist kommer til å gå ut over vår evne til å nå ut til flere studenter.

Det koster både tid og penger å bli mer synlige på lærestedene, samt å opprettholde kvaliteten på radioen vi produserer. En radiokanal er ikke synlig i form av sitt produkt, og det kreves derfor god markedsføring for å gjøre studentene bevisste på det vi tilbyr. At vi ble kuttet i år igjen gjør denne jobben svært vanskelig for oss. Samtidig oppfatter vi det som en oppfordring fra VT om å ikke gjøre radiokanalen mer tilgjengelig for studentene. Det er synd at ikke VT er mer ambisiøse på vegne av den eneste studentradioen i Oslo og ønsker å bidra til at våre sendinger når ut til studentene. Vi anser oss selv som en ressurs i det mediepolitiske landskapet på lærestedene, men i stedet opplever vi dessverre å bli oppfattet som en mindre viktig aktør av de tillitsvalgte. I vår budsjettsøknad for neste år la vi frem en rekke markedsføringstiltak for å bli synligere – hvordan mener VT nå at Radio Nova skal klare å nå ut til flere studenter?

Powered by Labrador CMS